“Hahaha..lambatlah kau lari!”Budak lelaki itu menjerit apabila menyedari jarak antara mereka makin jauh.Manakala budak perempuan itu,sudah termegah-megah untuk menyaingi setiap larian rakan baiknya itu.

“Cepatlah!Lari sikit dah penat.Tak cergas langsung kau ni..!”Mata budak perempuan itu mencerlung tajam ke arah rakannya itu.

“Senyaplah!Mana aci.Kau boleh lah bergantung dengan kaki kau yg panjang dari aku tu.”Tiba-tiba tangannya dipaut lembut lalu ditarik agar berlari seiring.

Budak lelaki itu memalingkan mukanya lalu tersenyum.Dia terpegun melihat senyuman menawan dari budak lelaki itu yg jarang ditujukkan kepadanya itu.

“Kalau begitu,kau nampaknya perlu bergantung pada aku.Jadi mulai sekarang,jangan lepaskan ‘tempat berpaut’ kerana ‘ia’ akan melindungi kau daripada ‘terjatuh’.Faham?”Budak lelaki itu ingin memalingkan mukanya walaupun mereka sedang berlari.

“Faham!”Budak perempuan itu tersenyum manis.

Dari jauh,tanpa disedari,mereka semakin menghampiri taman perumahan tempat tinggal mereka.Rumah-rumah besar dan tinggi  berdiri megah.Jelas papan tanda ‘Green Park House Estate’ di pintu gerbang.

Rumah mereka berdua bersebelahan.Sudah hampir 5 tahun mereka berkawan.Ikatan antara mereka seolah-olah tidak akan dapat  diputuskan lagi.Ibu bapa mereka berdua pula,ialah kawan baik sejak di universiti.

“Laira!Dah lewat petang ni.Masuk mandi.”Laungan dari emak Laira sudah kedengaran dari tingkap rumah.Wanita lingkungan 30-an itu tersenyum apabila melihat kelibat anaknya bersama dengan anak kawan baiknya.

“Kyle!Emak kamu ada di rumah tak?”

Kyle turut tersenyum. “Entahlah,mak cik.Saya baru nak masuk rumah ni.”

“Yelah,mak!Kami baru pulang dari taman hujung sana,mak dah tanya soalan macam tu.”Ujar Laira,ingin mengusik emaknya.

“Eh,budak ni!Mak kata masuk mandi,dia tercegat kat situ lagi.”Laira tersengih sambil pandangannya dialihkan kepada Kyle.

“Kyle,aku masuk dulu!Jumpa esok,ya.Bye..”Tangannya dilambai-lambai sambil kakinya terus melangkah masuk ke dalam rumah.Kyle tersenyum apabila kelibat Laira menghilang dari pandangannya.

“Laira…”Wajah gadis itu sudah lama mengisi kotak mindanya.Manis apabila ketawa dan comel apabila marah.Tetapi akhirnya dia mengeluh.Apa yang tak kena dengan aku ni?

Emak Laira melihat keadaan Kyle sambil tersenyum.

*SEMINGGU KEMUDIAN…

Tinggg,tongg!Tingg,tongg!!!!

Loceng rumah ditekan tanpa henti.Setelah beberapa minit menunggu,pintu rumah itu akhirnya terbuka.

“Kyllleeee!!!”Muka lelaki itu dipandang dengan api kemarahan.Tetapi budak lelaki itu menunjukkan muka tak bersalah.

“Kenapa kau tak angkat telefon?Kenapa baru sekarang aku nampak muka kau?Hari tu,kata nak pergi taman,tapi sampai sekarang tak pergi!Kau tau tak lenguh kaki aku berdiri tengah2 taman tu mcm orang bodoh.”Mukanya masih tidak beriaksi.

“Tu je ke?Hurmm..”anak tangga didaki menuju ke tingkat atas.Well..that the true Kyle anyway.Perangai baik dia akan datang kalau mood tengah ok.

Giginya diketap.Heartless!!!

“Eh,Laira!Kenapa tercegat kat depan pintu tu?Marilah masuk.Minta maaflah aunty sibuk tadi,tak perasan Laira datang.”Ibu Kyle kelam-kabut menarik tangan Laira masuk ke dalam rumah.

“Eh..takpe,takpe aunty!Laira datang nak jumpa Kyle je.Takpelah,Laira pergi atas dulu ye?”Tangga itu didaki pantas meninggalkan ibu Kyle yang masih menunjukkan riak risau.

“Laira tahu ke tak lagi berita tu?”Ujarnya bimbang tapi terpaksa meneruskan kerja memasaknya yang tertangguh sebentar tadi.Hatinya berharap rancangan mereka suami isteri bersama ibu bapa Laira berjalan dengan lancar.

****************

“Kyle..kau kenapa ni?”Budak perempuan yang berumur lingkungan 10 tahun itu kelihatan berdiri di tepi budak lelaki yg seusia dengannya.Wajah Kyle yang masih tenang mendengar lagu melalui earphone ditenung geram.

“Kyle..”badan Kyle yang bersandar pada dinding katil digoyang-goyang.Tapi taida reaksi.

“Kyle..kenapa kau berubah tiba2?”Kyle masih buat tak tahu.Matanya dipejam sambil mukanya didongakkan ke atas seolah-olah mencari ketenangan.Badan itu masih digoyang.Matanya mula berair.

“Kyle…Kyle..apa salah aku?Aku dah takde orang lain nak main dengan aku.Kenapa ni?Kau marah aku ke?”Suara esakkannya mula kedengaran.Tiba-tiba badan Laira ditolak sehingga terbaring di atas katil.Mata budak perempuan itu membulat melihat kelakuan pantas kawan baiknya itu.

Kini,badan Kyle berada beberapa inci sahaja dari Laira.Kedudukan mereka membuatkan jantung Laira berdegup pantas.Kenapa dengan Kyle?

Air mata Laira dikesat perlahan.Mukanya menunjukkan dia terkejut dengan kejadian sepantas kilat itu.Muka itu ditenung puas oleh Kyle.

“Kau suke aku tak?”pertanyaan yang terpacul itu,mengejutkan Laira.Suka?

“Hahaha..kau kan kawan baik aku..mestilah..”

“Maksud aku kau cintakan aku tak?”Muka Kyle amat serius.Walaupun mukanya sentiasa serius tapi..mukanya kini..AMAT MENAKUTKAN!

“Ke..kenapa kau tiba2..ta..tanye aku ni?”tergagap Laira membalas akibat gerun melihat wajah Kyle yang berubah riak.

“Kau tak tahu,atau kau buat2 tak tahu?Takkan mak dengan ayah kau tak beritahu hal penting ni?”Matanya memanah tajam mata Laira yg terkulat-kulat tak tahu apa2 itu.

“Beritahu hal penting?hal apa?”Kyle terus bangun dari posisinya lalu beralih ke meja belajar yang berada di tepi katil.Bilik luas itu terasa seolah-olah sangat sempit.

“Kita akan ditunangkan pada usia muda..”ujar Kyle perlahan sambil pandangannya dilemparkan keluar tingkap menghadap pokok-pokok menghijau untuk mencari sedikit ketenangan.

Mata Laira membulat.Lalu dia menjerit..”APA?!!!!”

********

Sinaran matahari menyakitkan matanya.Di mana aku?Matanya dipejam dan dicelikkan beberapa kali.Suasana bilik rawatan jelas di penglihatannya.Kepalanya yg berdenyut dipegang.Tiba2 ingatannya terlayar pada ‘mimpi’ sebentar tadi.Keningnya bertaut rapat.

Kenapa Laira dan Kyle muncul dalam ‘mimpi’ aku?Adakah ini kisah benar atau hanya sekadar mimpi biasa?Jade menggeleng kepalanya.

Mungkin aku terlalu fikirkan pasal mereka berdua sehingga masuk ke dalam mimpi kot.Fikirannya cuba menidakkan apa yang dirasa.Tapi hatinya seolah-olah masih tidak dapat menerima alasan tersebut.Seolah-olah ada sesuatu yg tidak kena.Kepalanya yang berdenyut itu dibiarkan rehat di atas katil empuk.Akhirnya dia terlena kembali.

**********

Suasana pondok usang yang berada di belakang sekolah itu,sangat mendamaikan dengan pokok2 yg menghijau seolah-olah ia dijaga rapi.Walaupun dia berbaring dia ats papan yang keras,tetapi itu sudah cukup untuk merehatkan badannya.Matanya dipejam tapi keluhan tiba2 kedengaran.

Fikirannya masih mengingati tentang kejadian kelmarin.Di bilik stor sukan…

Puas di cari kelibat gadis itu,tapi masih tetap tidak kelihatan.Akhirnya dia mengeluh kasar.Matahari mula terbenam sepenuhnya.Keadaan makin gelap dan menyukarkan pencariannya.

“Mana pulak minah ni pergi.Kalau sayang sangat kat sekolah ni,sekurang-kurangnya baliklah rumah.”Mulutnya membentak geram.

                                                 IS THIS PAIN IS A REVENGE FOR I LOVE YOU?

 

      Matanya dipejam dan dibuka berkali-kali.Betul ke ni?Atau aku tengah bermimpi.Wajah yang sedang lena diulit mimpi di sebelahnya dipandang dengan mulut terlopong.Mulutnya yang mulanya ingin menjerit terkatup kembali.

Wajah itu dipandang buat kali kedua.Badan itu diselimut dengan comforter apabila lelaki itu seolah-olah dalam kesejukan.Wajah lelaki yang berada di depan matanya ditenung puas-puas.

Rambutnya yang berwarna coklat kehitaman itu nampak sesuai dengan warna kulitnya yg putih bersih walaupun dalam keadaan tidak terurus.Alis matanya yang sedikit tebal sesuai dengan wajahnya.Apabila matanya dicelikkan,bebola mata berwarna hazel boleh memikat sesiapa sahaja yang melihat dan hidung mancung seperti kacukan inggeris sahaja gayanya.Mungkin ikut darah kacukan Puan Reffa.Bibir lelaki itu yang kemerah-merahan menandakan yang dia tak pernah menghisap rokok walaupun sebatang.Wajahnya yang putih bersih nampak terjaga rapi.

Lama dia berkeadaan begitu,tiba-tiba mata lelaki itu celik mamandang tajam ke arah muka Jade yang mula diserbu malu.Almak!lamanya aku tenung muka anak teruna orang.Jade yang ingin menutupi rasa gelisah kerana duduk sekatil dengan lelaki yang baru beberapa bulan dikenali itu,mula menuruni katil.

Tetapi,belum sempat kakinya menjejak lantai,pinggangnya dipaut rapat ke dada lelaki itu.Jade tersentak.Mukanya yang mengadap dada bidang itu mula dingkat pantas.Lelaki itu tersenyum sinis.

“Morning!Dah puas x-ray muke aku ke?”Muka Jade mula bertukar warna.Malu!Badan sasa itu ditolak berulang kali tapi,apalah sangat kudratnya sebagai perempuan.

“Ish!Aku nak pergi sekolahlah.Tepi..”Makin dia menolak,makin kuat pautan pada pinggangya.Jade mula lemas!Lemas dengan bau fragance yang selalu dipakai lelaki itu.

Tiba-tiba,manusia di depan Jade itu ketawa kecil.

“Ni apesal pulak ketawa?Lepaslah!”Jade makin memberontak.Dia takut getaran dan degupan jantungnya dapat didengari lelaki tak guna tu!

“Kalau takut pun buatlah alasan logik sikit.Hari ni hari cutilah,budak!”

“Budak?Aku dah dewasalah.”

“Whatever!Hurmmm..jom kita sambung tidur ye.”kepalanya diletakkan kembali di atas bantal tetapi pelukan pada pinggang gadis itu masih tidak dilepaskan.

Jade pulak dah macam cacing kene panggang.Mukanya terasa panas.Malu!Apa nak buat ni..

 

“Kyle!kau gila ke?Kalau..errkk..hah!Kalau mak kau serbu bilik ni mcm mane?”

 

“My mom have some meeting with her club.I don’t think she mind if saw i’m in your room.”matanya masih terkatup.Jade mula bengang.Dia ingat aku dah kahwin dengannya ke?!Kakinya yang cuba menerajang Kyle pantas dihalang oleh kaki Kyle.Dia terkaku.

Alamak!Nak buat mcm mana ni?Di tengah kekusutan untuk mencari idea melepaskan diri,tiba2 matanya tertancap pada badannya.Matanya membulat besar.Mukanya diangakat lalu memandang tajam ke arah Kyle.Tapi hanya seketika apabila dilihat mata Kyle lebih tajam menikam anak matanya.

“Weyh!Err..ni baju sape?”Baju berbelang hitam merah dan bereben kecil labuh itu dipandang sekilas.

“Kau tengok dalam rumah ni ada perempuan lain lagi ke yang tinggal dengan aku?”Jade mendengus geram.Nak cari gaduh je kerja mamat ni!Tak boleh ke jawab elok2.Bukannya aku lempang pipi dia pastu tanya, ‘Ni baju sape?Cakap cepat!Kalau tak aku bunuh kau.’

“Habis tu sape yg err..salinkan baju untuk aku?”Jade bertanya ragu2.Matanya masih memandang ke arah lain.

“Kalau aku kata..aku!”

“HHAAHHH!!”Jade bertempik kuat.

“Weyh!Sakit telinga aku.Suara kau tu tak boleh perlahan sikit ke?”Muka Jade yang dah merah padam itu dipandang.Senyuman terukir di bibirnya.Entah ikhlas atau tidak.

“Percaya ke?”Jade membisu.Nak menangis rasanya.Sape yang tak malu kalau keadaan dah jadi mcm ni!

“Tak.Kau ingat senang ke nak tipu aku?”Jade cuba menutup mukanya yang sudah merona merah itu.

“Hahaha..”Jade tersentak bila terdengar suara tawaan Kyle.Entah mengapa,jiwanya terasa senang dengan suara itu.Apakah perasaan ini?

“Kalau tak,kenapa muka kau merah?”Pantas tangannya meraba muka yang mula diserbu panas.

“Ma..mane ade!Jangan nak merepeklah.Dahlah..!Lepaskan aku cepat,”Hanya itu saja yang mampu dia lakukan untuk menutup segala resah di jiwa.Tetapi senyuman masih terukir di bibir Kyle.

“Aku suke tengok muke kau merah macam ni.”Alahai..masuk mood jiwang berkilat pulak!Hati Jade mula gementar.Pesal ngan mamat ni?Jade tak tahu ape reaksi yang perlu diberi.

Akhirnya susanan sunyi menemani ruang antara mereka.

“Kau pernah kenal aku tak sebelum ni?”Wajah Kyle tiba2 berubah riak serius.Dahi Jade mula berkerut.Antara perasaan rimas apabila berdakapan tanpa sbb dan mood Kyle yang selalu pelik.

“Tak.Kenapa?Muka aku mcm wajah bekas kekasih kau ke?Mesti dia cantik mcm aku kan?Hahaha…”Tawaan Jade terhenti bila Kyle mula bangun dari katil lalu menuju ke pintu bilik.Dia berhenti seketika tanpa berpaling.

“Baliklah.Mesti mak dengan ayah kau risau.”Ditinggalkan Jade yang terduduk di birai katil dalam keadaan termangu.

Aku tersalah cakap ke?Tapi..aku cuma cakap yang muka aku cantik mcm..

Mata Jade terbeliak.Mula tersedar akan keterlanjuran mulutnya.

Jade!Mesti kau dah ingatkan dia dengan bekas kekasih dia..Alahai,mulut aku ni..!Tapi kata-kata hatinya dipotong dgn sebaris nama,

Laira.

Jade memandang muka pintu yang terbuka dengan pandangan kosong.Adakah Laira bekas kekasih..Kyle?

******

Kini dia berbaring di atas katil di dlm biliknya.Tetapi..kenapa fragance milik Kyle masih menusuk hidungnya?Wajahnya ditekupkan dgn sebuah bantal empuk yang berada di sisi.Setelah agak lama dia bermalasan di atas katil,Jade mula berpindah ke meja belajar.Tingkap kaca yang berada di depan meja belajar ditatap lama.

Perutnya yang senak dipegang lama.Dahinya yang ditampal plaster direnung lama melalui tingkap kaca.

Lampu jalan terang menyinari laluan gelap didepan rumah kecil ini.Suasana malam membuai perasaannya ke setiap detik ketika berada bersama Kyle.Dari bermulanya pertemuan mereka hingga peristiwa petang tadi.Semuanya terlayar kembali.

Kenapa telinganya seolah-olah dapat mendengar suara gemersik Kyle yang sedang ketawa?Kenapa matanya seolah-olah dapat menangkap bayangan tubuh Kyle yang sasa?Kenapa tubuhnya terasa berada di dalam dakapan lelaki Kyle?

Dan..kenapa mindanya tak mampu melupakan sepotong nama itu.Wajahnya ditongkat malas.Mata yang kuyu itu menatap bulan yang bersinar terang.

Kyle…bibirnya tanpa dipinta menyebut nama yang mampu menggetarkan jiwanya itu.

******

Setelah hari-hari cuti berakhir,sekolah dibuka semula seperti biasa.Tetapi khabar angin yang sudah tersebar ini membuatkan suasana mula bertukar menjadi riang ria.Macam2 spekulasi dikeluarkan.

Kenapa sekolah tiba2 buat percutian bagi pelajar?mesti nak buat reunion lah tu!Mesti Kyle dan gengnya dah pujuk jabatan besar sekolah supaya buat semua ni.

Tetapi semua persoalan terjawab bila semua pelajar tingkatan atas diumukan berkumpul di dewan utama.

“Nampaknya berita tersebar lebih pantas.Tak sempatlah cikgu nak buat pengumuman mengejut.”Murid2 ketawa mendengar setiap celoteh dari Sir Nichol.

“So..seperti semua orang tahu.Lusa kita kan buat percutian bagi tingkatan atas!”Tepukan dan sorakan gemuruh meraikan kegembiraan mereka.

“Ok!Lokasinya telah dipilih iaitu berhampiran dgn pantai.And all the preparation was settle earlier then what we thought.Because of that..kita percepatkan tarikh percutian.”

Tiba2 seseorang mengangkat tangannya.

“Yes,Miss Silvva.Anything you curious about?”tanya Sir Nicholas ramah.Senyumannya mampu mencairkan hati pelajar2 perempuan di sekolah itu.Jade yg tengah khusyuk memahami setiap butir penting,tiba2 dicuit oleh Wyna yang duduk bersila di sebelahnya.

“Apa?”tanya Jade dgn suara yg perlahan tetapi matanya masih menatap wajah Sir Nicholas yang nampak tenggelam dlm bicaranya.

“Amboi..kau tatap muka Sir Nicholas mcm nak tembus aku tengok.Sampai aku panggil pun buat tak tau jer ye!”Wyna mula mengusik.Airin di sebelahnya tersenyum menyebelahi kata2 Wyna.

“Mana ade.Aku tengah concentrate ape yang dia cakap lah.Bukan concentrate sampai x-ray muka Sir Nicholas tu.”Jade mula tak senang dgn kata2 Wyna yang dianggap sudah merapu.

Yelah,Sir Nicholas tu gurunya lah!

“Jade..aku tengok hensem ape Sir Nich tu.Walaupun umurnya dah masuk 30 tahun ni.Kan Rin?”Kata-kata Wyna tidak berapa dihiraukan.Kerana perutnya mula senak secara tiba.

“Betul tu.Kau tau tak,hampir seluruh budak perempuan sekolah kita ni luahkan cinta mereka pada Sir Nich tapi yang diterima..”Kedua-dua mereka membuat bentuk zero dengan jari.

Hampir meledak tawa Jade walaupun senyumannya tak seperti biasa,tetapi melihat muka kedua rakannya ketika mengatakan zero menggeletek hatinya.

“Three of you at the back.Anything want to say?”Suara Sir Nicholas yang lantang tetapi tampak lembut dengan seyuman dari bibirnya.Ikhlas atau tidak memang tak boleh nak pasti.

Jade,Wyna dan Airin yang perasan kata2 itu dituju ke arah mereka mula membisu dan menunduk.Bersalah ler tu!

“Jade?”Jade mengangkat muakanya memandang ke arah Sir Nicholas.

“Anything?”Jade menggeleng pantas apabila soalan itu diajukan.Tak ke naya kalau nak share pasal ‘Sir Nich yang kacak dan scandal tentangnya’.Nak tempah maut ke?

“Ok.Fine!Now..sebagai denda bagi kamu bertiga..hurmm..”Mata Sir Nicholas tiba2 tertancap pada mejanya yang berada di tepinya.

“Come here first.”Mereka bertiga lambat2 berjalan menuju ke hadapan.

“Ok.I want you to passing this memo paper one by one.Understand?”Mata Jade,Wyna dan Airin membulat memandang kerta memo yang kira2 cukup untuk 500 orang tu.Lenguhlah tangan lepas ni.

“Wait!”Nampaknya mandat yang ingin disampaikan masih belum selesai.

“Jade!You passing 3 over 4 from those boys.”Hampir ternganga Jade.Matanya meliar ke setiap pelusuk barisan lelaki.Hampir ternganga dia apabila melihat kumpulan VIP berada di bahagian ‘jajahan’nya.Masalah!

“Airin!You 3 over 4 from those girls and Wyna..you keep the change.Understand right?”Airin dan Wyna sama2 mengangguk.

“Now,go!”Alahai..nak main halau2 orang lah pulak Sir ni.Gerutu hati Jade.

Kerja meng-passing kertas memo pun bermula.Ada yang menjeling,ada jugak yang kata ‘Nak glamour lah tu!’.Huh!Rase nak jugak membalas.

‘Kalau nak glamour baik aku berdiri atas kerusi lepas tu teriak AKU CANTIK TAK??!!’ Itu baru betul.

Bahagian Wyna dan Airin berjalan dgn lancar.Tetapi bahagian Jade tersekat pada barisan hadapan ‘musuh-musuh’nya.

“Are you alright,Jade?”Edwin bertanya pantas apabila Jade sampai di depannya.

“Hah?Ok?Untuk ape?”Jade mula pelik.Kyle jelas tidak senang dgn keadaan Jade dan Edwin.Kenapa dgn aku ni?Kyle cuba mengawal emosi.

“Bukan kelmarin kau..”Jade pandang ke sekeliling.Semua telinga seolah-olah ingin mendengar perbualan mereka.Takkan nak bagitahu semua orang pasal dia dibelasah oleh sekumpulan murid perempuan yang ganas lagi menggerunkan?

“Owh…ok!Aku ok.Jangan risau.”Jade cuba tersenyum dgn penuh ikhlas.Padahal kelmarin bukan main berdarah badannya.Mengerikan!

“Ok?Huh!”Walaupun suara itu peralahan tetapi masih mampu didengari oleh Jade dan Wdwin yang berada di sebelahnya.

“Mean?”Edwin inginkan penjelasan.

“Hahaha…jangan dengar kata2 mamat otak bengkok tu.I’m okay!Owh..ok.Bye..”Jade terus berlalu pergi.Kalau semua org tau pasal dia kena buli,mesti lagi dahsyat situasinya..!Perutnya yang senak ditekan sedikit.Apesal dgn perut aku ni?

*****

Rehat…

“Jade..Jade!Ooo..Jade!”Tangannya dilayang-layang di depan muka Jade yang dah mcm mayat hidup tu.

“Kau kenapa Jade?”Airin bertanya pelik apabila melihat kerutan di dahi Jade.

“Kau kenapa?Tu..kat dahi tu!Apesal ada plaster?”Jade terkejut.Ingatkan kalau tutup dgn rambut diorang tak perasaan.Tajam betula mata!

“T..takde ape2..Aku okay!”Perutnya yang berdenyut dan senak itu ditekan perlahan.Mesti akibat kena tumbuk kelmarin.Ganas betul diorang.Mengerikan..

“Takde apenye.Kalau muka dah mcm zombi tu.Taulah kau lapar.Jom makan!”Tangannya ditarik lalu dipimpin menuju keluar dari kelas.Jade tyerapsa akur kerana badannya tersa lemah.Adakahni disebabkan incident tu?Tapi..kelmarin masa kat rumah Kyle,aku tak pulak sakit sampai mcm ni.Fikiran Jade bercelaru.

Mereka berjalan jauh menuju ke cafe sekolah.Tapi,baru setengah jalan,kepala Jade mula berdenyut dan pening.Tiba-tiba Jade memaut bahu Airin kemas.Mereka tersentak.

“Rin..sakitlah!”Kepalanya dipegang kemas.

“Jade!Kau kenapa?Nak pengsan ke?”Wyna dan Airin bertanya dgn pnuh bimbang.

“T..tak!Kepala aku..kepala aku pening sikit.”Org ramai yang lalu lalang ditepi mereka tidak dihiraukan.

Dunia Jade mula berputar.Wyna dan Airin yang mula bimbang melihat keadaan Jade yang terhuyung-hayang itu,ingin memapahnya menuju ke bilik rawatan.

Tetapi belum sempat tangan mereka memaut tangan Jade,Jade terlebih dahulu ditolak kasar sehingga jatuh ke tanah.Jade mengerang eksakitan.Dahinya berkerut seribu menahan sakit yg menimpa-nimpa kepadanya.

“Weyh,minah!Jalan tu elok-elok lah.Jgnlah sampai langgar ank orang.”Wyna menjerit kasar ke arah gadis yg menolak Jade manakal Wyna memaut bahu Jade agar berdiri.

“Hello~”Gadis itu melayangkan rambutnya sambil membuat muka tak bersalah.

“Kawan kau tu yg salah.Siapa suruh dia jalan kat sini.”Mata Wyna membulat.

“Kau ingat jalan ni bapak kau punya?Kawan aku dah cantik je duduk kat bahagian tepi,lainlah kalau dia berjalan kat tengah2.Salah sendiri mengaku jelah!”Hati Wyna membara.Airin pua merenung tajam ke dalam mata gadis mengada itu.

Kepalanya terasa berputar.Badannya mula lemah.Tetapi matanya sempat menangkap kelibat gadis itu ditepinya.

“Lantaklah.Kau sape nak arah2 aku?”Gadis itu membuat muka menyampah.

“Habis tu kau sape,nak biadap sgt dgn kitorang?!”balas Airin pantas.

“Kau tak kenal aku?How pity of you..baiklah aku beritahu korang sekali je,ya!”Jade terasa dunianya makin kelam.

“I’m chairman grand-daughter.”Matanya terasa berat sekali untuk dibuka.Jade makin lama makin lemah.

“And..Kyle’s girlfriend.”Telinga Jade sempat menangkap kata-kata itu dgn suatu perasaan yang aneh sblum dunianya kelam dan gelap tanpa cahaya.Biarlah perasaan aneh ini berkubur setakat itu.

HALANGAN DAN RINTANGAN KU HADAPI SEMATA-MATA INGIN MENCAPAI MU DILANGIT,KU HARAP TANGAN INI AKAN MAMPU MENGGAPAI MU DI AKHIRNYA

Angin kuat dan awan mendung menandakan hujan bakal mencurah tak lama lagi.Kakinya tetap juga melangkah ke arah belakang sekolah seperti yang dipinta.Di dalam fikirannya hanya memikirkan segala ugutan yang ditulis dengan dakwat merah yang diterimanya itu.Bilik stor sukan yang berada di depan mata dipandang pelik.

‘Mana orangnya?Takde sesape pon..’Jade mula rasa tak sedap hati.Pintu bilik stor cuba dipulas,tetapi belum sempat dia menapak masuk,badannya ditolak kasar dari  belakang.Badan Jade terhumban lalu terjatuh di tepi meja pingpong.Kepalanya berdarah apabila dahinya terhantuk bucu meja.

Tiga orang gadis berdiri tegak di depan pintu bilik stor itu sambil tersenyum puas.

“Kau duduk kat sini diam-diam ye.Lagipun kalau kau jerit,sia-sia je.Takde siape pon buang tebiat nak lalu kat belakang sekolah time waktu balik ni.So..kau berdoa jelah harap-harap ada orang nak selamatkan kau ye!Bai…”Belum sempat dia menutup pintu itu,Jade menjerit.

“Kejap!Apa yang korang buat ni?Ape salah aku?”Jade minta penjelasan.Gadis berambut pendek hitam pekat itu tersenyum menganjing.

“Eh,korang…pandai budak tak gune ni berlakon ye!Konon,ape salah aku?Ape korang buat ni?”gadis itu mengulang balik soalan yang ditanyakan itu.Matanya jelas ada riak kebencian  yang dipendam.Ketiga-tiga gadis itu tergelak tiba-tiba.

“Hah!Kalau kau nak tahu,ini balasan sebab kau cube nak rampas Kyle dari kami.Kau ingat kau tu cantik sangat ke?Dahlah hodoh,miskin pulak tu!Kau tak layaklah nak bergandingan dengan Kyle yang kaya dan hensem tu.What the bitch!”Perempuan berambut panjang lepas  berkata selamba sambil matanya tajam membalas renungan Jade.

“Betul tu.Kau tahu tak…perempuan bodoh ni,pernah kene buli dulu!”Mata Jade membulat besar.macam mana dia tahu?

“Ye ke?!”Dua orang lagi rakannya terjerit ingin tahu.

“Ye..kau tau sebab ape die kene buli?Sebab dia miskin sangat!Sampaikan nak bayar yuran sekolah pun tak mampu.Bertangguh-tangguh.Tapi ada hati nak masuk sekolah kita ni?Dahlah ayah dia tukang kebun je.Mak dia pulak tak kerja.”Jade mula tak senang hati bila nama ayah dan emaknya dibangkitkan pada waktu ini.

“What the hell!Weyh..ayah dia tu tak reti bahase ke sampai nak hantar anak ke sekolah kaya ni?Tak sedar diri langsung yang diorang tu miskin.Layak mintak sedekah je lah kat tepi jalan.”Mereka ketawa bersama-sama.Jade mencerlung geram.Dia memang pantang bila hal keluarganya dicanang-canang sesuka hati.

Bola sepak yang berada di dalam bakul diambil lalu dilempar ke arah gadis berambut toncang dua itu sekuat hati.

“Ouchh!!”Bahunya yang terkena lemparan pantas itu dipegang sakit.Ketiga-tiga gadis yang tadinya leka ketawa terus terhenti.Muka mereka mula bertukar geram.

“Weyh!Budak bodoh ni memang nak kena lah!Jom kita kerjakan dia sekarang.Sakit hati aku kalau nak lepaskan macam tu je.”Jade ditumbuk dan dilempang sesuka hati.Akhirnya Jade yang mulanya melawan,terjatuh lesu.Darah mengalir laju di seluruh mukanya.Perutnya yang ditumbuk itu dipegang kemas.Terasa tubuhnya lemah sekali.Matanya yang berpinar itu membalas renungan puas dari ketiga-tiga rakan yang langsung tiada sifat berperikemanusiaan itu.Dia terbatuk kecil.

“Enough.Jom blah!Dah lewat ni.Kita kunci je pintu bilik ni.Biar padan muka budak bodoh ni!Lagipun macam nak hujan je.Hari pun dah petang.”

Dengan selamba gadis berambut toncang satu itu menutup pintu lalu menguncinya.Bunyi derapan kaki dan ketawa panjang menandakan mereka telah berlalu pergi.

Jade menahan kesakitan apabila luka-luka dan kesan lebam itu berdenyut-denyut dan mengalirkan darah tanpa henti.Tangannya yang sejuk itu ditekup pada mukanya berharap agar darah itu berhenti.Tapi sia-sia!

Matanya meliar ke segenap ruang bilik itu.Barang-barang sukan berselerak merata-rata tanpa disusun.Bilik stor sukan itu juga sudah lama tidak disapu dan dibersihkan.Berhabuk!Jade mengeluh kasar.Apa yang patut dia lakukan?Hatinya berdoa agar ada orang yang akan menyelamatkannya sebelum matahari terbenam.

Dari dalam,dia dapat mendengar curahan hujan  yang lebat.Suasana bilik yang gelap bersama kesejukan yang mencengkam tulang membuatkan Jade terasa ingin demam.Jade terbayang benda bukan-bukan dengan keadaan gelap itu.Matanya dipejam rapat.Mak,ayah..selamatkan Jade!

###################

Jiwanya terasa tidak tenteram.Selepas dia makan malam,tangga dipanjat lalu badannya dihempap kasar keatas katil empuknya di dalma bilik.Walaupun matanya mengadap  ke atas,tetapi fikirannya melayang.

Kenapa dengan aku ni?Kenapa aku asyik terfikirkan dia je?Kenapa mukanya sama dengan perempuan tak gune tu?Pelbagai persoalan muncul di benaknya.Penat berbaring,dia mengiring ke sebelah kanan pula mengadap lampu meja yang dibiarkan menyala.Fikirannya masih menerawang.Kadangkala dia resah.Kenapa hatinya mengatakan ada sesuatu yang buruk sedang berlaku?Akhirnya,semua itu diluahkan dengan satu keluhan.

Tiba-tiba pintu biliknya dikuak kasar.Wajah Puan Reffa terjengul.

“Kyle!!Jade..mak dengan ayah dia kata,Jade masih tak pulang ke rumah.”Suara Puan Reffa tersekat-sekat seolah-olah menahan penat memanjat tangga sebentar tadi.Orang gajinya pula hanya mampu berdiri di belakang sambil menahan bimbang.

Kyle buat muka tak bersalah. “Dia dengan Ed kot..”Kyle membalas selamba.-Padahal dalam hatinya memberontak ingin mencari.Tetapi egonya masih menahan dirinya daripada bertindak.Lagipun,macam dia tak tahu yang hubungan mereka berdua semakin rapat.Tetapi kenapa perlu terbit perasaan ini didalam dirinya?Kyle menahan rasa.

“Mak dah tanya Ed.Dia sendiri pun terkejut!Tapi mak rasa dia kat sekolah lagi.Sebab Jade mana kenal sangat jalan-jalan sekitar sekolah tu.Sekarang pun dah malam.Ayahnya kata,Jade tu takut pada gelap.Dan sekarang Ed tengah..”belum sempat Puan  Reffa menghabiskan ayatnya,Kyle terlebih dahulu mencapai jaket kulinyat yang tersedia gantung itu dan capnya bersama kunci kereta,lalu berlari menuruni tangga.

“Kyle..kalau jumpa Jade telefon mak!”sempat lagi Puan Reffa memberi pesanan melalui tingkap di bilik anak terunanya itu sebelum bayang Kyle menghilang di dalam kepekatan malam bersama kereta miliknya.

Puan Reffa hanya mampu berdoa agar gadis yang sudah dianggap seperti anaknya sendiri itu selamat.

BILA CINTA HADIR DI DALAM HATI,KEHADIRANNYA TAK DAPAT DIRASAI,TETAPI KEINDAHAN DARI ERTI CINTA DAPAT KITA NIKMATI

“Kau gila?!aku baru kenal dia tak sampai sebulan,kau kata aku nak kat mamat takde pedoman tu!Langsung tak tepat.”Jade menggeleng kepalanya berkali-kali.Ade ke patut,Wyna dan Airin kata dia jatuh cinta pada Kyle.Langsung tak masuk akal baginya.

“Weyh!Orang lain pandang pertama kali dah jatuh cinta.Fall in love with first sight.Kau?Pandang muka mamat tu macam kau pandang tanah.Jemu aku kalau aku kat tempat kau.”Wyna menegakkan anggapannya itu.Dia patut menyedarkan rakannya itu tentang perasaan sebenar.

“Kau patut rasa bertuah tau.Yelah..dahlah ayah kau ngan ayah Kyle kawan,pastu siap rapat lagi dengan mak si Kyle tu!Lagi senang kau nak dapat anak dia.Kan Wyna?”Airin pula mula menambah perisa bagi menyokong kata2 Wyna.

“Ayah aku cuma tukang kebun jelah!Bukannya pangkat tinggi2 mcm diorang tu.Lagi satu,korang patut ingat.Aku-tak-nak-langsung-anak-diorang!Faham?Kalau korang tak faham,maksudnya korang kena masuk balik tadika and then belajar Bahasa Melayu biar faham.”Burger King kini sudah lenyap dimasukkan ke dalam perutnya.Minuman berperisa kiwi dihirup tenang.Airin dan Wyna pula tak tahu nak beritahu macam mana lagi biar minah ni faham.

“Hah.Laira tu sape?”Airin bertanya pantas.Dahi Jade berkerut ala2 laut bergelora.

“Manelah aku tau.Mungkin childhood friend kot.”Jade menjawab biasa.Straw digigit perlahan.Tetapi hatinya pasti,perempuan itu lebih daripada itu bagi Kyle.

“Ha’ah.Yelah sangat!Kot2 Kyle punya ex-girlfriend.Ye tak?”Airin mendapat sokongan daripada Wyna.jade tersentak.Tetapi riak wajahnya cuba dikawal sebaik mungkin agar kawan2nya tidak syak apa2.

“Lantaklah perempuan tu ex-girlfriend dia ke?Nennek dia ke?Jiran sebelah rumah dia ke?Aku tak masuk campur.Itu dia punya hal lah!”Jade berkata tegas.Baginya,soalan itu seolah-olah ingin memerangkap dirinya.Adakah kawan-kawannya itu masih tidak faham akan erti musuh?Jade merengus kasar.

Suasana di cafe itu makin lama makin sepi kerana waktu rehat kini menginjak ke waktu pembelajaran semasa.Bunyi kerusi-kerusi ditarik,tapak kaki berjalan,pintu ditolak,semuanya dapat didengar dengan jelas oleh ketiga-tiga gadis yang berada di belakang cafe tersebut.Airin,Wyna mahupun Jade lansung tidak bersuara.Tiada apa lagi yang mahu dibicarakan kalau Jade sendiri keras kepala untuk mengaku.

“Jomlah.Waktu rehat dah tamat.Sekarang ni kan masa Miss Yeong.Nanti mengamuk pulak cikgu Bahasa Inggeris tu.”Jade berjalan menonong seolah-olah tiada apa yang dibicarakan sebentar tadi.

Kini kedua-dua orang rakan itu mengeluh perlahan.Perangai Jade lansung tak boleh ditafsir dengan hanya sekali kilas.Mereka berdua mengikut jejak Jade yang masih berjalan menuju ke kelas tanpa lansung berpaling.

#############################

Di kelas,ketiadaan Kyle di tempat duduknya mahupun melihat kelibatnya yang          selama ini dicuri pandang oleh sebilangan pelajar perempuan menyebabkan kelas menjadi bising.Macam teori dikeluarkan oleh Kipas Tak Laku Kyle(Fans) a.k.a murid perempuan.Manakla murid-murid lelaki hanya bertanya satu dua soalan ekpada Edwin akan perkara itu and then terus senyap.

Jade yang tengah khusyuk membaca buku merasa terganggu dengan keadaan itu.Matanya mengerling ke arah Wyna dan Airin yang berada di barisan hadapan kelas.Dua sekawan itu sedang leka berborak sambil bergelak ketawa.Jade mula merasa cemburu.

Dia bukan cemburu akan keakraban kedua-dua rakan itu.Tetapi dia merasa cemburu akan keseronokan yang dapat dirasai mereka.Tapi,dia perlu belajar bersungguh-sungguh agar dapat memberi kesenangan hidup kepada kedua-dua ibu bapanya memandangkan dia seorang sahaja anak yang dikurniakan kepada pasangan suami isteri itu.

Kan senang kalaunaku dapat kahwin dengan anak orang kaya.Tak payah belajar tinggi2 sebab bila besar boleh terus uruskan company.Lagipun kalau aku kahwin dnegan anak orang kaya boleh beri duit kepada emak dan ayah.Fikirnya lagi.

Ketika dia sedang mengelamun,tiba2 suatu tangan menepuk kuat bahunya.Jade tersentak.Dia memalingkan mukanya ke arah seorang murid perempuan yang berambut lurus panjang itu dengan kerutan di dahi.

“Nak apa?”tanyanya sepatah.Entah siapa budak perempouan ni.Lagipun dia langsung tak bergaul dengan budak2 kelasnya kecuali Airin dan Wyna.

“Erkk..ada orang beri surat ni kat awak.”Budak perempuan itu menghulurkan sepucuk surat yang berwarna putih.Tapi surat tu langsung tiada sampul.Budak perempuan itu nampaknya seorang pemalu.Tapi kenapa tangannya seolah-olah bergetar apabila menghulurkan surat itu.Jade berasa tak sedap hati.Dia ni takut kat siapa?Aku?Tangannya pantas mengambil surat tersebut.

Kelas yang bising dan bingit itu langsung tidak menganggu perbualan mereka.Masing2 sibuk dengan perbualan dan kerja mereka.Surat itu dibelek-belek.Dahinya sekali lagi berkerut seribu.

“Siapa hantar ni?”Kepalanya dipalingkan kepada perempuan itu.Tapi..TIADA!Dia mencari-cari kelibat gadis tersebut dengana anak matanya.Tetapi akibat kelas kini ‘sibuk’ dengan bayangan setiap orang pencariannya gagal.Surat itu dibuka perlahan.

Jade tersentak.Adakah ini surat ini suatu ugutan atau hanya permainan semata-mata?Tulisan itu dibaca buat kali ketiga.

PERGI KE BELAKANG SEKOLAH DI DEPAN BILIK STOR SUKAN BILA TAMAT WAKTU SEKOLAH.

KALAU KAU TAK DATANG,AKU AKAN SEBARKAN FITNAH YANG KAU CUBA GODA KYLE DAN MENIDURINYA DENGAN BUKTI YANG KAU SENDIRI TAK BOLEH JANGKA!

Jade jadi serba tak kena.Kertas itu digumpal-gumpal sehingga menjadi kecil lalu digenggam erat.Apa salah aku!Apa yanga aku buat?Aku cuba nak goda Kyle dan menidurinya?Apa semua ni?Jade menjadi gelisah secara tiba2.

“Jade!”Jade tersentak apabila dirinya disergah oleh Wyna.Dia mengurut dadanya perlahan.

“Kau buat apa tadi?Sampai aku panggil pun tak dengar.Tadi aku nampak surat.Mananya?”Airin bertanya pelik smabil matanya mencari surat yang dimaksudkan itu di atas meja milik Jade.

“Surat?Ma..mana ada!”Jade cuba berdalih.Surat yang telah dugumpal itu masih digenggam erat agar tidak dijumpai oleh Airin dan Wyna.

“Jangan kau nak tipulah!Kitorang tak buta lagi tau.Surat tu pasal apa?”Jade menggeleng pantas.

“Jade!Apesal kau nampak pucat jer ni?Kau sakit ke?”Wyna bertanya prihatin.Bahu Jade dipegang kemas.

“Takde ape2lah!Dahlah..korang ni pergi duduk kat tempat koranglah.Nanti cikgu datang aku jugak yang kena.”Jade cuba tersenyum walaupun dia tahu senyuman itu hanyalah senyuman buatan plastik.Dari jauh,tanpa Jade sedari,perbuatan Jade sejak awal lagi sudah dapat diperhatikan oleh Edwin.Edwin merenung tajam ke arah tangan kanan milik Jade yang sedang menggenggam kertas itu.

(WE NOT REALIZES WHEN LOVES COMES,BUT WE CAN FEELS IT 

BEFORE WE KNOW IT.)

Siapelah manusia yg ‘pandai’ sangat pergi lock pintu automatik ni!Hatinya menjerit geram.Akibatnya,pintu pagar itu menjadi mangsa sepakannya.Kalaulah takde orang masa ni,sanggup je aku nak pergi panjat pagar yg ala2 tembok ni.Harap semua jiran dah siap nak pergi kerja je.

Asalkan dapat keluar dari tempat ni! Tiba2 pintu besar rumah itu dikuak besar.Dia langsung tak berpaling kebelakang.Siapa pulak ni!Hatinya merengus kasar.

“Weyh,Jade!Masuklah..takkan nak pergi sekolah pakai mcm tu kot?Agak-agaklah..”Edwin yang terjengul dari muka pintu itu hanya mampu tersenyum melihat keletah Jade yang kadangkala keanak-anakan itu. Jade memandang dirinya.Ok what!Dia memuji diri sendiri.Sweater warna pink dan seluar jeans.

“Baju awak kat dalam tu.Tak nak ambik ke?Nak suruh aunty Reffa peram sampai jadi jeruk?Tak pun sangkut tinggi2 kat dinding tanda kenangan!”Edwin tergelak kecil melihat muka Jade yang mula memerah lalu terus meluru masuk ke dalam rumah.Edwin menggeleng pantas.Banyak betul kerenah dia.

###########################################

“Hah,Jade!Makan banyak sikit.Tak habis punya kalau makan pun.Sikit sangat tu.Semut pun tak kenyang agaknya.”Jade hanya mampu tersenyum berbasa-basi untuk menghilangkan rasa resah.Edwin dijeling tanda isyarat mata.Tetapi,Edwin hanya tersenyum dan meneruskan suapannya.

Geram Jade dibuatnya. Aku sumbat jugak mulut mamat ni dengan pinggan besar ni.Nak sangat makan.Mamat ni ingat aku saja2 ke nak jeling2 dia.Kalau x terdesak,baik x payah.Buat juling mata jer!Hati Jade merungut geram dengan perangai Edwin yang selamba itu.

“Hah!Ni kenapa pulak mulut terherot sana-sini?Kutuk sape tu?”Edwin membalas nakal.Jade hanya menjeling tanda protes.Nasi goreng ayam yg masih berasap itu disuap dlm keadaan berpasir.Aku tak nak jumpa mamat tu!Kelibat Puan Reffa ditenung dari jauh.

“Kau ni kenapa?Dari tadi aku tengok mcm cacing kepanasan.Setahu Ed,ruang makan ni siap letak aircond!Panas lagi?”Edwin berkata selamba kerana dirasakan ruang makan yg luas itu kini mula sepi tanpa suara.

“Aik?Sejak bila membahasakan diri tu Ed?”Jade mengerutkan dahinya.

“The time you hear it.Just call me Ed,girl!”Jade tersenyum.Agaknya itulah perangai sebenar lelaki itu disebalik ketampanan dan perangainya yg matang itu.

“Berbalik semula tentang awak..”

“Jade.”Edwin tersengih.Nak tukar jugak nama dia.

“Actually,he is my enemy!Kyle.”

“Enemy?Since?”

“Since incident in the plane.”

”Huh?What incident you mean about?”Edwin minta penjelasan.Jade pula yg membuat perangai selamba.

“Nothing special about it.Ignore it!”Sebelum sempat Edwin bertanya dgn lebih lanjut,Puan Reffa datang membawa 2 mangkuk puding dgn senyuman manis.

“Nah.”

“Erk..aunty!Sebenarnya..Jade dah kenyanglah!Bukan tak sedap..tapi..”Puan Reffa masih dgn senyumannya.Edwin mula berasa pelik dgn sikap Puan Reffa.

“It’s okay.So..if you done!Boleh tak Jade tolong aunty panggilkan si Kyle tu?”Dahi Jade berkerut seribu mcm nenek kebayan makan jeruk.

“Huh?But..dia sakitkan?Kenapa nak pergi sekolah jugak?”

“Itu Kyle lah..kalau dia kata hitam,langsung takde putih!Aunty dah kata jangan,tapi dia nak pergi jugak.Bilalah perangai dia nak berubah?”Puan Reffa mengeluh perlahan.Kerusi di tepi Jade ditarik lalu dia duduk.Edwin yg berada di depan Jade membisu seribu kata.Puding yg enak berkilat itu dijadikan sebagai tempat renungan matanya.

“So…what about penyakit dia?”Senyuman diukir perlahan.Edwin turut tersenyum.Pasang telinga nampak!

“Tadi doktor peribadi Kyle kata,itu cuma keadaan biasa sebab dia selalu tak makan.Tapi kena berhati-hati jugak.Takut terkena gastrik.”Jade menarik nafas lega.Yelah,walaupun tu musuh dia,sifat berperikemanusiaan masih ada.

“Good.”Hanya itu yg mampu dibalas.Takkan nak kata,

‘Kenapalah Kyle tak kena strok terus.Kan aman dunia akhirat.Tak payahlah nak tanya soalan yg merapu meraban kat aku mcm petang kelmarin.’ Tiba2 mata Jade membulat.

Ya!Soalan itu.Kenapa soalan yg pelik itu diajukan kepadanya?Dia harus bertanya kepada Kyle tentang soalan tu!

“Aunty..bilik Kyle kat mana?”Puan Reffa tersenyum.Plan dia berjalan lancar untuk merapatkan lagi hubungan dua orang makhluk yg sepadan itu.

“Kat tingkat atas,jalan terus,sebelah kiri.”

Dgn pantas tangga itu didaki.Dia perlu bertanya tentang soalan2 yg jawapannya bukan padanya.

“Siapa kau sebenarnya?Kenapa kau tiba2 muncul dlm hidup aku?Aku kenal kau ke?”pertanyaan itu berlegar-legar di benaknya.Kini dia berdiri tegak di depan pintu bilik musuhnya,Kyle.Tangannya bergetar sebelum tombol pintu digenggam.

‘Kenapa hati aku rase tak sedap je?Arhh..aku Cuma nak tanye pasal soalan pelik tu je.Tak lebih daripada tu.Kenapa perlu aku rase takut?!’

Setelah dia mengumpul kekuatan,tombol pintu yg berwarna coklat terang itu dipulas perlahan.Matanya membuntang.Besar dan bersih!

Bilik lelaki itu sangat besar dan cantik.Gambar hutan ditampal pada dinding besar yg kosong itu manakala beberapa buah perabot diletakkan sekeliling meja kaca pendek dan lebar di tepi pintu balkoni.Sebuah tv LCD diletakkan di depan katil milik Kyle.Kyle!

Lelaki itu berkelubung di dalam comforter.Jade mengerutkan dahinya.Kata nak pergi sekolah!Konon.Kalau sakit buatlah gaya sakit ni tak,degil jugak nak pergi.

Dengan langkah malas,dia melangkah menuju ke katil Kyle yg sedikit bersepah dgn bantal.Harap Aunty Reffa suruh je.Kalau tak…jangan harap!

“Weyh..bangunlah!kate nak pergi sekolah.”Badan itu dicuit kasar.Masih tak bergerak.Jade merengus geram.

“Bangunlah!Aku jirus kau dgn air sejuk,nak?Cepatlah..”Kini badan Kyle digoyang perlahan.Dilihat masih tak bergerak,badan itu digoyang dgn lebih kasar.Nafas Jade turun naik menahan marah.Mamat ni!Otaknya ligat berfikir.

Comforter berwarna coklat itu ditarik pantas.Tapi,sepantas itulah tangan milik Jade ditarik.Badannya terkaku di dalam pelukan Kyle yg masih terpejam matanya.Jade terkaku.Kejadian itu berlaku amat pantas!Tak sempat dia nak menjerit.

Hatinya berdegup kencang.Badan sasa milik Kyle membuatkan badannya bergetar-getar dan lemah.Kenapa dengan aku ni?!

Bau cologne milik Kyle menusuk hidung sehingga menggetarkan jiwanya.Pelukan kemas itu masih tidak dilepaskan.Jade lemas di dalam pelukan Kyle.Dia buntu.Badan sasa itu ditolak dengan sepenuh daya,tapi masih tidak berjaya.

Malahan pelukan itu makin diketatkan.Matanya merenung ke muka lelaki yg memeluknya kini.Matanya terpejam!Sah dia tak sedar.Dahi yg tertutup dgn juntaian rambut itu,ditekap dgn telapak tangannya.Panas!

Dia harus bertindak segera sebelum sesiapa nampak keadaan mereka kini.Mesti nanti ada yg salah faham.Jade bertindak ingin menyedarkan Kyle.Tangannya kini dilekapkan pada pipi putih milik lelaki itu.Terpaksa!

“Kyle..Kyle..”Lelaki itu masih memejamkan matanya.Jade mengeluh.Gagal.Tiba2,tangan Jade digenggam erat oleh Kyle.Dia tersentak.Tangan hangat dan pelukan itu memberi haba kepadanya dalam suhu sejuk aircond itu.Terasa selesa.Tapi pantas Jade menyedarkan dirinya kembali tentang keadaan dia yg sebenarnya.

“Laira..”Sekali lagi Jade tersentak.Laira?Siapakah yg disebutkan itu.Rupa2nya dia dipeluk kerana disangka sebagai perempuan yg tidak dikenali itu! Tiba2 hatinya terasa pedih.Kenapa perlu aku berasa begini.Dia tiada kena mengena dgn aku.Dia musuh aku!

Hatinya menidakkan perkara yg sebenar.Hatinya benar2 terasa panas.Badan milik Kyle ditolak kasar.Apabila dilihat tidak berjaya,ditolak lagi badan itu dan ditumbuk kuat dada Kyle sehingga terlerai pelukan antara mereka.Kyle terbatuk kecil akibat perbutan kasar Jade.Tanpa berpaling,Jade menutup pintu bilik itu lalu menuruni anak tangga.Nafas dan emosinya cuba dikawal sebaik mungkin agar tidak ada yg perasan keadaan sebenar dirinya.Senyuman cuba diukir walaupun tidak semanis yg sebenar.

Kelibat Puan Reffa dan Edwin yg sedang rancak berbual itu dipandang sekilas.Mukanya cuba dimaniskan.Kerusi yg bertentangan dgn Edwin ditarik perlahan sebelum dia duduk.

“Kyle mana?Tak bangun lagi ke?”Puan Reffa bertanya pelik apabila dilihat kelibat Kyle tiada bersama gadis itu.

“Kyle tak sihat lagi aunty.Panas dahi dia tadi.Malaslah Jade nak ganggu rehat dia.”Keadaan Kyle hanya diberitahu setakat itu sahaja.

“Huh?Panas!betul ke?”

Jade hanya mengangguk perlahan sebelum cuba mengukir senyuman.Edwin dapat merasakan senyuman dan riak muka Jade itu seolah-olah sedang menyembunyikan sesuatu.Dibiarkan dahulu Jade dengan perasaanya.Kopi yg berada di dalam cawan dihirup perlahan dengan penuh nikmat.

“Takpelah.Kalau mcm tu,Jade bersiaplah pergi ke sekolah.Dah pukul 7 pagi ni.Cepat!Nanti lambat pulak.Baju tu aunty gantung dalam bilik yg Jade tidur tadi.”Jade mengangguk tanda faham sebelum mengatur langkah menuju ke tempat yg dikaatkan itu.

“Edwin..”Edwin berpaling ke arah Puan Reffa.

“Nanti tolong hantar Jade pergi sekolah ye.Kesian dia nak jalan kaki.Jauh tu.Kata pada dia,mak ngan ayah dia aunty dah telefon tadi kalau Jade tanya.”Puan Reffa menolak kerusinya sebelum langkah perlahan dibuka ke arah tangga tinggi yg berada di belakang ruang makan itu.

“Aunty nak pergi mana?”Puan Reffa tersenyum.

“Nak pergi tengok keadaan Kyle.Edwin tunggu Jade ye.Takut dia tercari-cari pulak.Rumah ni bukannya kecil.Tiga tingkat!”Puan Reffa sekali lagi mengukir senyuman dan terus berlalu.Edwin tidak memberi apa2 reaksi.Keadaan sunyi sepi sekali lagi menghantuinya.Otaknya ligat memikirkan tentang Jade yg bersikap pelik tadi.

################################################################

“Cuba kau terang kat kitorang mcm mana tiba2 kau boleh hilang kelmarin sebelum balik?Habis kecoh satu kelas kau tau?!Aku denga Airin dah macam cacing terbakar kena panggang bila kene sembur dengan berpuluh-puluh soalan dalam satu masa.”Wyna memegang kepalanya.Bengang dengan perangai rakannya itu.

“Betul tu.Makin hangat lagi news tu bila ada orang nampak kau angkat Kyle macam nenek kebayan bongkok tujuh masuk dalam sebuah kereta hitam kat belakang sekolah.Lepas tu,menghilang macam tu je.Betul ke,Jade?”Airin mula inginkan penjelasan.Yelah,diorang terpaksa menjelaskan sesuatu yg diorang sendiri tak tahu kepada orang2 yg bertanya.Macam mana tu?

“Aku tak suruh kau percaya.”jawab Jade sepatah.Dia mengukir senyuman sebelum tangannya menyua burger bersaiz king itu ke dalam mulutnya.

“Come on lah!Kau tak percaya kat kitorang ke?”

“Atau kau rase kitorang ni kawan makan kawan?”

Jade mengerutkan dahinya tanda tidak suka dengan kata2 rakan2nya itu.Sungguh tidak tepat.

“Tak..Cuma..”belum sempat dia menyambung,kata2nya dipotong pantas oleh Wyna.

“Dan kau cuba terang,kau balik dgn Kyle,tapi datang ke sekolah dgn Heart Prince baru.Macam mana tu?”

“Heart Prince baru?”

“Edwin!”

“Owh…dia just tumpangkan aku.”Jade cuba mengelak.Dia tidak semudah itu ingin memberitahu sesuatu perkara kepada orang lain.Mungkin kawan2nya itu masih tidak tahu akan perangainya kerana mereka baru sahaja berkenalan.Mungkin perkara itu juga ingin dirahsiakan oleh Puan Reffa atas sesuatu sebab.Siapa tahu.

“It’s okay kalau kau tak nak beritahu.Rahsia kitorang kau tahu.Tapi,bile rahsia kau…”

“Jade..beritahulah!Kitorang janji takkan beritahu sesiapa pun.Please…”Airin menggoncangkan badan kawannya itu.

“Betul tu.Tolonglah beritahu!Sampai hati kau buat kawan baik kau macam ni?”Sejak bila aku sahkan diorang jadi kawan baik aku?Jade bertanya kepada diri sendiri.Dia mengeluh.Rakan2nya itu memang pandai membodek.Haisyh…

“Oklah..tapi dengan satu syarat.Dont let anybody knows about this except US!!faham?”Kedua2nya mengangguk atnda setuju.Lalu dicerita segalanya bermula dari awal dia berjumpa Kyle di dalam pondok sehingga peristiwa pagi tadi.Wyna dan Airin terlopong.Rupa2nya kawannya itu ada konflik!Siapakah Laira sebenarnya?Adakah Jade telah mula menemui cinta dan sedang cemburu buta?

Magic vs Love(EP.5)

Posted: 02/11/2011 in ceriteraku

  

 Sinaran ‘mentari’ lampu klasik yang tergantung ala2 cerita Harry Potter menyilaukan matanya.Oh..please!Hantu pun boleh sakit jantung terus mati buat kali kedua kalau tengok rambut minah ni mengerbang.Mengalahkan rambut pontianak yg teramatlah neutral tu.Matanya digenyeh-genyeh untuk menstabilkan kadar pengcahayaan dan penerimaan imej.Sah!

“Kat manaku ni?Nak kata kat dalam bilik tidur,melampau tu!Walaupun aku seorang yang very lazy girl,tapi aku takkan sanggup nak sepahkan bilik aku dengan..”benda yang berwarna coklat pudar dan bermuncung tirus itu diperhatikan dan diamati.Tirus,dua plak tu cabang dia!Mcm…

 “TANDUK!!!”kakinya terpijak cecair hijau yg tumpah dia atas lantai dan terus..

“BDBUUKKK!!!”bunyi itu mampu membuatkan rumah kayu itu bergegar.Tiba-tiba pintu kayu di bilik itu dikuak pantas selebar mungkin.

 “Oh my…Vyna!”Qesha dan Ieylin menjerit serentak.Seorang lelaki tua yang berjanggut putih itu hanya menjungkitkan keningnya sambil terus menghisap paipnya yg masih berasap itu.Vyna diangkat daripada ceciar berwarna hijau pekat lagi likat tu.Amatlah menjijikkan.Sekali tengok ada ada jugak rupa macam HINGUS!

“Euuww..kotornya!Macam mana ganas sangat kau tidur sampai boleh tercampak kat ‘benda’ yang amatlah ‘enak mata memandang’ ni?”Ieylin merungut sambil turut memapah Vyna yg ala-ala zombi tu.Langsung tak bergerak dahlah pucat lesi.Vyna didudukkan ke atas tempat yg lebih selesa.Kerusi kayu yang hampir dimamah usia.

“Kamu semua letak dia di depan bara api tu.Nanti cepatlah bau busuk tu hilang.”kata-kata lelaki tua itu sudah mampu membuatkan tiga sekawan itu mengerutkan dahi mereka.Biasanya kalau bau busuk,orang pergi mandi.Mana ada orang panas badan.Makin berpeluh dan menjijikkan adalah!Mereka terpaksa akur.Kalau nak cari bilik air kat rumah pak cik ni,sampai esok pun belum tentu jumpa.

Ketiga-tiga mereka berpanasan di depan bara api itu manakala lelaki tua tadi masuk ke sebuah kamar yg terletak di tepi pintu rumah itu.Tidur kot. Suasana ruang itu sangat daif.Sebuah kerusi panjang yg dah mcm kerangka dialas dgn sehelai kain usang berwarna coklat lembut yg bertampal-tampal.Ianya di letakkan berhadapan dgn tempat ‘pemanas badan’ bersamaan dengan belakang mereka bertiga yg kini dijadikan tempat bersandar.

Kayu api juga semakin lama menjadi bara dan mereput menjadi abu.Sebuah tingkap bulat yg berada di ruang tamu itu menandakan kini suasana salji.Patutlah sejuk semakin mencengkam.Semiskin-miskin pak cik ni,tapi dapur gas tetap ada walaupun kelihatan mcm…baru dikuti dari pembuangan sampah.Sebuah periuk,gelas dan piring di biar sahaja berselerak di dalam sinki.Bau ruang itu pun sudah mampu membuatkan ketiga-tiga mereka berasa loya.

Tiba-tiba,mata Vyna tertancap ke arah sehelai kain usang yang menutupi sesuatu dari pandangan mereka.Lebih tepat menyembyikan. ‘Benda’ itu membuatkan perasaan ingin tahu melonjak ke tahap overdose.Tetapi dia tidak mahu mengganggu Ieylin dan Qesha yang semakin melupakan suasana yg membimbangkan itu.Mereka berbual penuh rancak.Dia perlu mencari masa yang sesuai! Tiba-tiba bahunya dicuit perlahan.Ieyla dan Qesha memandangnya dengan raut bimbang. “Kau okey?”Vyna teragak-agak ingin menjawab.Segala persoalan kembali bersarang.Inilah masanya untuk dia bertanya perkara yang sebenar.

 “Qesha,Ieylin!Macam mana kita boleh ‘sampai’ kat tempat macam ni?”Vyna mula bertanya.

“Hah!Tadi kitorang bincang kau buat ape?Mengelamun?”Ieylin memerli.Vyna hanya mampu tersenyum sumbing.

 “It’s okay!So..pasal tu.Kitorang pun blank!Bila kitorang sedar je,aku tersandar kat kerusi beralaskan kain usang ni,Ieylin pulak terbaring kat depan ‘pemanas badan”.Vyna menjungkitkan keningnya.Aik?Noktah dah?

“Part aku mana?”dia menyuarakan rasa tidak puas hati.Takkanlah part aku hilang tiba-tiba!

“Errk…”Qesha teragak-agak ingin memberitahu.Tetapi Ieylin dengan lancangnya menceritakan keadaan sebenar posisi Vyna.

 “Kau?Sebenarnya kau terlentang kat atas katil yg dipenuhi bulu-bulu burung yang entah dari mana sambil ‘dikerumuni’ tanduk-tanduk yg mengikut sumber yang boleh dipercayai ianya dipanggil sebagai tanduk babi!”Vyna tersentak.Matanya membulat sebelum kembali kepada keadaan asalnya.Muka Vyna menunjukkan dia tidak puas hati.

 “Weyh,minah!Taulah Intelligence Quotient tinggi.Tak perlulah nak uji-uji!Kalau nak tipu pun biarlah logik skit!Mana ada babi tanduk bercabang mcm tu.Agak-agaklah…”Vyna melenting geram.Orang tengah serius,boleh dia buat lawak tak berdaftar macam tu.

“Weyh!Rilekslah.Okey aku sambung.Kau tahukan katil yang aku maksudkan tu kat mana?Sebab rumah ni setahu aku ada dua buah bilik dan satu ruang tamu yang sederhana besar.Kalau nak kata bilik yang kat hujuuunnggg tu,FORBIDDEN!Kalau tak yang tu,memang sah-sahlah bilik yg dijadikan stor tulah tempat kau mendarat.Dan dalam keadaan yang langsung tidak sopan.Dahlah terlentang,terkangkang pulak.Jadi terpaksalah kami ‘membetulkan’ posisi badan kau tu.Malu jugak takut pak cik tu tengok kau dengan mata terjengil.Tapi dia buat derk jer rupanya.”Mulut Vyna sudah tidak mampu ditutup lagi. Mukanya dah tebal 100 inci.Dahlah mendarat mcm orang takde akal,lepas tu pulak terletang dalam bilik yang dianggap STOR!Melampau!Tapi…

“Kenapa kita ada kat sini?Macam mana kita boleh berada kat tempat macam ni?Dimana sebenarnya kita?Siapa pak cik tu?”Satu persatu soalan menujah akal dan kewarasan fikiran mereka.Ketiga-tiga mereka hanya mampu terdiam. Langsir yang memisahkan antara bilik dan ruang tamu diselak dari dalam.

“Nama aku Darcob Louse.Aku dihantar untuk menunjukkan kepada kamu bertiga cara-cara untuk sampai ke Zoala Vrown Castle dengan selamat.Kamu semua jangan risau kerana kamu berada di tempat yang selamat dan aku tidak akan mengapa-apakan kamu semua.Aku akan menjaga kamu semua sehingga masa yang sesuai tiba.”Lelaki itu bertutur dengan lancar sambil duduk di atas satu-satunya kerusi kayu yang ada di dalam rumah itu yang terletak di tepi mereka.

“Kenapa kami ‘dihantar’ ke sini?Dan untuk apa kau menjaga kami?”Qesha tanpa ragu bertanya kerana ini melibatkan nyawa mereka. Mana tahu lelaki itu sebenarnya seorang pembunuh.

“Kamu semua berada di England pada tahun yang sama.Tetapi dunia yang berbeza.Disini semuanya menggunakan magis.Dilihat mustahil dunia manusia tetapi tidak mustahil di dunia ini.Satu perjanjian telah diadakan antara puak Lord Grevick dan puak Lord Wessily.Pada kurun ke-15,pertempuran paling mengerikan telah tercatat dalam sejarah dunia magis apabila apabila Lord Grevick dituduh cuba merampas takhta Lord Wessily.Akibatnya sebahagian kerajaan Lord Grevick telah musnah akibat peperangan dgn tentera Lord Wessily.Menurut sumber yg boleh dipercayai,keturunan mereka masih wujud pada hari ini,setelah menghilang selama beberapa kurun kerana kehilangan takhta yg telah dirampas oleh Lord Wessily.”

“Jadi apa kena mengena kami dlm hal ni?Kami hanya manusia biasa tanpa apa2 kuasa magis.”Vyna mula bertegas.Tak faham2 lagi ke?Aku nak balik!

“Kamu bertiga ‘dihantar’ kesini untuk mencari ketiga-tiga anak lelaki mereka yang masih tinggal.Hanya mereka sahaja yg dapat menyelamatkan dunia magis ini sebelum berlakunya peperangan kedua terburuk tercatat dlm sejarah dunia magis ini nanti.Perkara ini berlaku kerana Lord Wessily akan bangkit tidak lama lagi dari ‘tidur’nya.”

“tidur?”Ketiga-tiga mereka bertanay serentak.

“Dia telah disumpah dgn kuasa magis terhandal dlm dunia magis yg hanya boleh dilakukan oleh keturunan Lord Grevick sahaja.Iaitu dipanggil sebagai Dead the Soul.Kuasa itu ialah kuasa terhebat dan tahap paling tinggi yang mungkin tiada siapa dapat melakukannya kecuali dia dan keturunannya.Jadi,untuk tamatkan peperangan kejam yg telah membunuh hampir 2 per 3 penduduk kota ini,kamu bertiga bertanggungjawab mencari ketiga-tiga putera raja itu untuk di bawa pulang ke sini.”

“Putera?lelaki ke?”Dgn lurus bendul Qesha bertanya.

“Taklah..perempuan tu.Kalau lelaki diorang panggil Tukan Sapu Diraja.”Ieylin membalas menyindir.

“Tapi kamu tidak pilih orang lain je?Kenapa kami?”Vyna masih serius dgn perbincangan ini.

“Kamu bertiga tahu apa kaitan antara ibubapa kamu?”tanya lelaki yg dikenali sebagai Darcob.

 

“Mereka ialah kawan baik sejak kecil.”

 

“Mereka sebenarnya lebih daripada itu!”Jawab Darcob tegas.Mereka bertiga saling berpandangan.Betul ke?

 

“Mereka sebenarnya pasangan sepupu lelaki dan perempuan yg telah dijodohkan kerana paksaan keluarga.Mereka mengambil keputusan lari dari masalah dan persengketaan negara sedangkan pertalian darah antara mereka masih ada.Pasti pengikut Lord Wessily akan membunuh kesemua keturunan mereka.Lord Grevick telah dikahwinkan dgn Puteri Crosswell iaitu anak kepada King Bradx untuk mengukuhkan kuasa.

 

Tetapi rancangan mereka gagal.Kerajaan King Bradx turut hancur akibat serangan dari Lord Wessily setelah perkahwinan itu dijalankan.Tetapi Lord Grevick telah mangkat ketika peperangan dahsyat itu.Lalu isterinya bersama anakyg dikandung dan dua org lagia nak lelakinya mengambil keputusan lari dari dunia magis dan tinggal di dunia manusia.Tanpa mereka sangka,setiap jejak mereka diperhatikan oleh pengikut-pengikut Lord Wessily.”

 

“Kamu tahu dimana mereka sekarang?”tanya lagi lelaki itu.

 

“Tentulah!Mereka menghantar surat mengatakan mereka bercuti ke England selama beberapa bulan.Walaupun ia sedikit mengejutkan.”balas Vyna pantas.Qesha dan Ieylin hanya menjadi pemerhati.

 

“Huh?Jadi kamu percaya?”Dia mendengus kuat.

 

“Tidak ada orang pergi bercuti selama berbulan-bulan.Lainlah kalau sesuatu yg buruk berlaku kepada mereka semua.Dan dipaksa menulis surat itu.”Vyna,Ieylin dan Qesha berpaling serentak buat kali kedua.Ini kes serius!Melibatkan nyawa ibu bapa mereka.

 

“Kamu tahu dimana mereka sekarang?”Ieylin bertanya dgn nada mendesak.

 

“Di Kurungan Bawah Tanah dalam Zoala Vrown Castle.”

 

“Di mana tempat itu?Bagaimana nak selamatkan nyawa mereka?”Ketiga-tiga mereka mula merasakan suasana menghimpit dada.Adakah sesuatu telah berlaku ke atas ibu bapa meraka?

 

“Kuncinya terletak pada nyawa ketiga-tiga putera raja itu!Cari mereka sampai dapat dan bawa mereka pulang ke sini!”

Wonder STORY(EP.7)

Posted: 24/09/2011 in Uncategorized

Langsir berwarna biru gelap itu diselak lalu diikat sempurna.Dia berpaling pula ke arah anak gadisnya yg tengah enak dibuai mimpi.

“Dira!Bangun.Ape ni.Dah lewat nak pergi sekolah.Bangun cepat!”Nadira menggeliat malas.

“Ada org datang tu.Dari tadi lagi dia tunggu Dira.Bangun.”Datin Aisyah mengemas apa yg patut dlm bilik anaknya itu.Hisyh..baju pun bersepah.

Nadira menggeliat sambil mendepakan tangannya untuk mengambil jam.Sipi2 nak jatuh katil.

“HUH?Siapa mak?”

“Dia kata nama dia Is.”Serentak itu,Nadira terjatuh dari katil sambil memegang jam.

“Bedbbbbuuukkk!!!”Badannya tergolek di atas lantai.

“Dira!Ok tak?”Datin Aisyah mula risau.Yalah,Nadira dah tak begerak langsung.

“Aduuhhh..”Nadira menjerit kecil.Sikunya dipegang.Darah!

Nadira mula panik.Sepantas itu,pintu bilik Nadira dibuka dari luar.

“Aunty.Nadira ok tak?”Is bertanya risau.Datin Aisyah hanya menggeleng tanda tidak tahu.

“Mana Nadira?”Datin Aisyah menunjuk ke arah belakang katil.Terbeliak matanya.Nadira jatuh katil!

Dia melangkah perlahan menuju ke arah yg ditunjukkan.Katil dipandang sekilas.Berselerak.

“Nadira.Are you okay?”Tiada jawapan.Dia melangkah lagi.Dilihatnya,Nadira sedang berkelubung di dlm comforter.Tangannya menyentuh comforter.Perlahan.

“Don’t touch me!”Nadira menjerit halus.Datin Aisyah memberi isyarat ingin keluar dari bilik.Is mengangguk perlahan.

“Nadira.Kau okey tak?Sakit lagi ke?”Is bertanya penuh prihatin.Nadira mengangguk pantas tanda tidak apa2.Dia berdiri tiba2 lalu berjalan kononnya ingin ke bilik air.Tapi,kakinya terpijak comforter.

“Bdbuukkk!!”Sekali lagi dia terjatuh.

“Aduhh…”Is berlari anak ke arah Nadira yg sudah ‘bebas’ dari comforter itu.Nadira memegang sikunya yg masih berdarah itu.

“Ini kau kata okey?”Is merengus perlahan.Tiba2 Nadira menjerit perlahan.Matanya terbeliak melihat keadaanya.Hanya memakai baju tidur sutera tidak berlengan separas peha!Comforter sekali lagi ditarik pantas.Is yg perasan akan wajah Nadira yg mula bertukar warna itu hanya mampu tersenyum.Comel.

“Pervert!”Is tersentak dipanggil sebegitu.Tetapi senyuman diukir semula.

“Kenapa pulak?Bukan aku yg tarik comforter tu?Kenapa aku pulak yg disalahkan?”

“Sebab..sebab kau datang rumah aku!”

“Owh..maksudnya semua org yg datang rumah kau semuanya pervert?Termasuk org yg nak lawat kau,takut2 kau demam ke,kau masuk hospital ke?Mcm tu?”Nadira terkelu.Dia menggigit bibir.Dah takde modal nak membalas.Is pun dah naik kesian bila muka Nadira dah pucat tanpa darah.sekali tengok dah mcm zombie.

“Ok.Mcm nilah.Aku takkan kacau kau.Kau boleh pergi mandi ke,nak bersiap ke.But..you have to promise me something.”Is tersenyum penuh makna.Nadira mengangguk.Malas nak berlama dgn lelaki yg tak sampai 3 bulan dikenali.Tetapi,timbul pula perasaan bersalah sbb memanggil Is dengan panggil tak berlesen tu.

“Kau kena spend whole night for this day dgn aku.Can you?”Mata Nadira terbeliak besar.Spend whole night?!

“Gila!Gila..”Nadira menggeleng pantas.

“No.no.You have to!Kau janji kan?”Nadira buat muka kasihan.Tangan Is dipeluk erat.

“Please…aku tak nak.Buatlah perjanjian lain,ok!”Is menimbang kata2 Nadira sebelum tersenyum lagi.

“Fine.Aku beri kau tiga pilihan.”Nadira tersenyum lega.

“First,kau tinggal di rumah aku selama sebulan.”Nadira membeliakkan matanya sebelum menggeleng pantas.

“Second,aku akan hantar kau ke sekolah and send you to home.Selama 3 bulan.”Nadira menggeleng lagi.Gila!Mahu dia dibelasah oleh peminat2 Iskandar apa?!

“Ok,the last is kau terima tawaran aku yg first sekali.”

“Spend whole night with you?”Is mengangguk sekali.

“Urghh!!Ok2..Promise still promise,kan?”Dia mengejek Is.Iskandar hanya mampu tersenyum sebelum terus keluar dari bilik Nadira.Dia mengunci pintu sepantas kilat.

“How come!Mcm mana ni.Mampuslah aku..”

Kereta sport itu dipandu laju melintasi kawasan sekolah sebelum memarkingnya di tempat khas yg telah disediakan oleh pihak sekolah.Keadaan di dlm kereta masih sunyi.Mukanya dipalingkan ke seat sebelah apabila perasan yg mereka sudah sampai.Tiba2 mukanya menjadi merah padam melihat Is memandangnya dgn pandangan yg sukar ditafsirkan.

‘Apesal mamat ni?!Mata dia juling ke?Ataupun kepala dia langsung tak boleh nak dibetulkan untuk pandang straight!Dahlah tadi paksa2 aku naik kereta dia.Sampaikan mak aku pun boleh terpedaya dgn kata2 manisnya.tahulah kereta sport dia mahal,nak tunjuk2 pulak.Aku calarkan!Biar baru padan muka dia…’Nadira hanya mampu mengutuk lelaki itu did lm hati.Nak kutuk kat depan dia?!Aku taklah sekejam tu.

“Hah! Ni apasal pulak ni?Mulut terkumat-kamit mcm nak jampi org je gayanya.”Pertayanyaan Is mengejutkannya.Muka Nadira mula cemberut mcm org utan tak cukup mkn.

“Suka hatilah.Mulut aku bukan mulut kau!”Nadira berkata dua patah sebelum pintu kereta dibuka kasar.Berkunci!Pandangannya di alihkan ke arah is yg masih memandangnya.Owh..nak kenakan akulah ni!

“Kenapa tak keluar?Keluarlah..”Kepala Nadira berasap.Mamat ni…Nafasnya ditarik dan dihembus perlahan berkali-kali untuk mencari kesabaran yg berbaki.

“Awwaakkkk….”Suaranya cuba dilembutkan tetapi matanya masih tajam menikam anak mata milik Is.Lelaki itu menjungkitkan keningnya.Kononnya tidak faham.

 ‘Lelaki ni memang lembab tahap siput baby ke,untuk faham isyarat mata?’Nadira masih sempat mengutuk.

“Bukalah pintu ni!Kau ingat aku bunian ke?Kalau aku bunian,dah lama aku tembus je pintu tak guna ni.Nak aku sepak kea tau nak suruh aku gergaji je pintu kereta kau ni?!”Telinga Nadira bertambahlah berasap melihat Iskandar masih mampu ketawa walaupun dia tengah marah.Tak boleh nak sabar ni!

“Ok.Apa yg kau nak?”Dia cuba bersabar.Aku takkan kalah pada Is!

“Aku tak suka sgt permainkan org sebenarnya.Tapi..syok pulak tengok kau marah2.Comel.”Tiga patah kata itu membuatkan muka Nadira dah blush sepenuhnya!

“But..aku still ada condition kalau kau nak keluar dari kereta ni.”Kini giliran Nadira pula menjungkitkan keningnya.

“Aku nak satu patah perkataan yg sepatutnya diucapkan selepas someone help you.”Muka Nadira berkerut tahap mak nenek.

“Thanks?”Rasanya betul.

“Ucap dgn lebih ikhlas.”

“Thanks.”Ucapnya sepatah.Tetapi Is masih lagi tidak membuka pintu kereta.

‘Tak mengikut terma dan syarat lagi ke?!’Hatinya memberontak geram.

Nafasnya ditarik lagi.Suaranya cuba dilembutkan.

“Terima kasih,wahai Is yg ‘baik hati’ teramat sgt..”Ada maksud lain tu.Is buat kening double-jerk.

“Ok!Ni yg last.Kalau tak aku cekik kau!”Nadira mengugut.Nafas ditarik lagi.

“Terima kasih,ABANG ISKANDAR.”Perkataan Abang Iskandar itu ditekan.Biar dengar.Kalau tak dgr jugak,mari nak korek dgn batang besi.Serentak itu pintu kereta dibuka.Nadira tersenyum puas.Langkahnya pantas dilajukan meninggalkan kereta itu.

“Nadira!Boleh ulang balik tak kata2 kau tadi?”Nadira tiba2 baru mendapat idea bernas.Is dipandang jahat.

“Terima kasih,wahai DUGONG ISKANDAR!”Nadira pantas berlari meningalkan Is.Kakinya melangkah laju measuki kelasnya.belum sempat dia masuk,jeritan seseorang kedengaran.Mulut Nadira menguntum senyuman puas.

“QElly Belly!Ha3..”

 

 

 

MY LOVE LIKE THE FLOWER.

ALTHOUGH RAINY OR SUNNY DAY,THE COLOUR STILL NOT CHANGE.

 

 

 

 

 

Jade menggeliat malas di atas katil empuk.Jam loceng dikerling.

“Argghh!Dah lewat..”Jade bingkas bangun dari tidur dan terus keluar dari bilik kononnya mahu mandi.Tetapi,setelah dibuka pintu bilik,pantas ditutup kembali.Dia pantas berlari menuju ke atas katil dan berkelubung di dalam comforter.

Bunyi tapak kaki semakin mendekati biliknya.Pintu dikuak.Dada Jade berdegup kencang.Lembaga itu masuk ke dlm biliknya lalu duduk di atas katil.

“Jade..Jade.Bangun,Jade.”Badannya ditepuk lembut.Suara keibuan itu seolah-oleh pernah didengari oleh Jade.

‘Siapa mak cik ni?Menakutkan betul.Dahlah suara halus mcm…argh!tak mungkinlah.Tapi siapa mak cik misteri niKat mana aku sebenranya??’Hati Jade bertingkah dgn akal.Akibat perasaan terlalu ingin tahu,Jade membuka kelubungnya.

“Jade dah bangun..”

“Eh?Aunty Reffa?Aunty buat apa kat sini?”Jade bertanya seperti org kebingungan.

“Apa pulak yg Jade merapu ni?Ni kan rumah aunty.Aik!Takkanlah Jade dah lupa hal semalam?”

Jade mengerutkan dahinya.Otak yg baru bangun dari tidur mula memproses maklumat 2 yg telah disavekan.Tiba2 mata Jade terbeliak besar.Mcm nak terkeluar pun ada.

“Takkanlah…”

“Yelah.Kan Jade yg tolong Kyle semalam.Thanks for that.”Puan Reffa tersenyum segaris.

“Erk..ok.Tapi mcm mana..”

“Owh.Itu mak cik suruh kawan Kyle angkatkan kamu.”]

“Uh?Kawan??”

“Ye,kawan.Alah,yg kite pergi parti masa hari tu.Yg baru balik dari London.”

“London?tuan rumah tu ke?”Puan Reffa mengangguk perlahan.

“Nama dia ape aunty?”

“Nama dia…”belum sempat Puan Reffa ingin menyambung,tiba2 pintu diketuk dari luar.Pintu dikuak perlahan.Tiba2 Jade rasa mula cuak.

“Green Eyes?!”Jade terjerit kecil.Baru Jade perasan yg rambutnya pun dah mcm org gila.Menggerebang kalah rambut Pontianak tersangkut kat pokok.Dia berpaling sebelum membetulkan apa yg patut.

“Huh?Green Eyes?”Puan Reffa memandang Edwin sebelum menahan ketawa.Jade yg mula kelam-kabut itu dipandang.

“Jade ok tak?”Edwin bertanya prihatin.Dahi Jade mula berkerut seribu.

“Kenapa tanya aku pulak?”Kini giliran Edwin pula yg berkerut.Aik!main sharing and caring kedut pulak,daa..

“Kenapa?Tak boleh ke?”

“Err..pelik.Tapi,bukan saya yg sakit,tapi si Kyle tu yg sakit.”Puan Reffa tiba2 memegang tangan Lea.Tersentak sebentar.Wajah Puan Reffa jelas kelihatan bimbang dan keruh.

“Sebenarnya..Kyle masih tak sedarkan diri lagi.Dari semalam lagi.Suhu badannya pun semakin meningkat.Tak kebah2 lagi.Aunty bimbang kalau..”Jade pantas memotong..

“Aunty.Kyle tak selemah tu.Yelah,walaupun Jade baru kenal dia tak sampai sebulan,tapi Jade tahu sbb ibunya yg tabah selalu menyokong dia.Aunty mesti kuat,tak boleh mcm ni.”

Akhirnya air mata keibuan mengalir jua.Suasana mula suram.Edwin menggosok-gosok belakang ibu kawannya itu.Dia berbaik dgn Kyle dah mcm adik beradik.Lagipun,Kyle tiada adik beradik lain selain ibubapa sama sepertinya.

“Mungkin ni semua salah aunty sbb tak jaga dia dengan baik.Kyle selalu keseorangan.Jade..Aunty bukan seorang ibu yg baik.Aunty tak ambil berat tentang pemakanan dia walaupun…walaupun..”Dahi Jade sekali lagi berkerut.Musykil.

“Walaupun apa aunty?”

“Walaupun Kyle ada tumor jantung.”Mata Jade terbeliak.

“Tumor jantung?!”

“Kyle sering demam2 dan sesak nafas.Walaupun dia tak beritahu,aunty tahu.”

“Tapi..Kyle dah buat checking tak lagi?”Puan Reffa mengangkat mukanya.Air mata di kesat perlahan.

“Belum.Tapi aunty mcm dpt agak.”Jade menghembus nafas lega.Maksudnya masih ada peluang untuk mengatakan itu semua tidak benar.Dlm diam,entah mengapa dia turut berasa bimbang.Masih terngiang-ngiang  lagi saat suara Kyle memanggil-manggil namanya .Penuh kelembutan tanpa ada sedikit pun perasaan benci yg terselit.

‘Argh!Kenapa dgn kau ni,Jade.Mereng apa?!org lain tgh bimbang,aku pulak yg miang.’Jade mengutuk-ngutuk dirinya.

Tiba2 pintu bilik itu diketuk.Ketiga-tiga org berpaling serentak.Pembantu rumah yg berbadan sedikit gempal itu kelihatan sedikit termengah-mengah.

“Puan..k..Kyle!D..dia dah s..sedar,puan!”Senyuman di bibir Puan Reffa kembali menguntum.Edwin dan Jade berpandangan sebelum turut tersenyum.

###########################

Jade keluar dari bilik air.Bathrobe yg dipakai diikat kemas.Nasib baik tiada sesiapa di dlm bilik itu.Yalah,mana mungkin ada org di dlm kawasan rumah besar ini.Mana tidaknya,mungkin dgn tukang2 kebun sekali pergi tengok tuan muda diorang baru sedar dari pengsan.Nasib baik tak bawa cangkul terus.

Nafas dilepaskan berat.Mcm mana dia nak keluar dari rumah ni tanpa di kesan dan disedari sesiapa.Jade malas nak bertembung dgn Kyle.Yelah nanti banyak soalnya.Menyakitkan hati je.Tadi baru je boleh lepaskan diri masa Aunty Reffa ajak pergi tengok Kyle.

Jade mengutuk diri sendiri.

“Kenapalah aku pergi tolong musuh sendiri!Saja cari nahas.Mcm lah mamat tu pernah tolong aku.Siap tinggal aku kat tepi jalan adalah!”peristiwa dia terpaksa menanggalkan kasut tumit tinggi semata-mata ingin sampai cepat ke rumah sebelum lewat pagi masih tergambar di matanya.Betapa sakitnya kaki dia memijak batu2 kerikil di atas jalan itu.Kalau pakai kasut tumit tinggi mahunya terpelecok atas jalan tu.

“Dah2!Kan mamat tu dah minta maaf.Ok.Semuanya dah selesai.Jade..lupakan semua tu,Jade..”Perlahan2 dia menghembuskan nafasnya mencari kesabaran yg masih berbaki.

Matanya meliar ke setiap pelsusuk bilik itu.Tingkap di buka luas.Matanya membulat besar.

“Gila!Takkan aku nak terjun mcm tu je.Kau ingat aku superwoman ape?!Takpun mcm Rapunzel.Tapi..aku nak suruh org naik atau aku yg turun.Haisyh…Nak kutip kain nak jahit,sempat ke?”Jade membebel seorang diri.Tingkap ditutup kembali.

“Baiklah Jade.Ada satu cara je nak lepaskan diri sebelum mamat tu perasan kehadiran aku.Pintu bilik dikuak perlahan.Mukanya terjengul-jengul  melihat kalau2 ada sesiapa yg lalu di situ.Line Clear! Pantas sweater yg dipakai itu disarung menutupi kepala.Langkah dihayun laju meninggalkan tempat itu.

 

 

Pintu kelas diketuk beberapa kali sebelum kedengaran dua pasang tapak kaki memasuki kelas.Pembelajaran terhenti sebentar.Semua mata memandang ke arah mereka berdua.Si jejaka mengukir senyuman ketika melihat si gadis hanya menundukkan kepalanya sejak tadi.

Dia menapak ke arah cikgu perempuan itu. “Kami minta maaf sbb lewat.Can you forgive me and my friend?Can you?”Si jejaka sekali lagi tersenyum sehingga menampakkan lesung pipitnya.Para gadis di dlm kelas itu mula terlentok melihat senyuman angel itu.Gadis itu masih menunduk.

“You…”Cikgu perempuan itu menelitinya dari atas hingga bwh.

“I am a new student.Sila beri tunjuk ajar.”Dia menundukkan sedikit badannya.

“Owh..nama saya,Cikgu Diana.”

“And..Jade!Why you late?”Cikgu perempuan itu berjalan sedikit laju ke arah Jade.

“S..saya..m..min..”

“Saya ajak dia tunjukkan kawasan sekolah tadi.That my fault!”Green Eye pantas memintas kata2 Jade.Jade memandang jejaka didepannya dgn kerutan seribu.

“Apa yg kau kata ni?”Jade membisik perlahan.

“Tutup mulut dan angguk je apa yg dia cikgu tanya.”

Cikgu perempuan itu berdehem kuat apabila melihat posisi mereka berdua yg agak rapat itu.Sebilangan gadis menjeling geram.Jade menelan air liur.Cikgu di depannya itu ialah cikgu yg paling ditakutinya.Lagipun cikgu itu mengajar matapelajaran yg paling dibenci oleh Jade.

“Why you late,Jade?Betul ke yg kamu temankan si…”Cikgu Diana memandang Green Eyes dari atas hingga bawah.

“Edwin..”

“Yes.Betul ke kamu temankan si Edwin ni?”Cikgu Diana pantas  memintas kata2 Edwin.Edwin tersenyum ibarat perbuatan cikgu itu kelakar dimatanya.Dikerling Edwin sekilas sebelum mengangguk pantas.

“Kyle!!Wahhh..Kyle lah!Danish pun ade!Kevin,John!!Wahhhh…”Semua mata kini beralih kearah pintu kelas.Terbeliak mata Jade.Dadanya mula sesak.

“Hello,bro!”Tiba2 sekelas senyap apabila Kyle dan Edwin berjabat tangan.Jade seolah-olah telah dihempap batu 10 tan.EDWIN KAWAN KYLE!!!Mimpi buruk bagi Jade.Dia memalingkan mukanya lalu perlahan-lahan berjalan ke tempat duduknya tanpa disedari oleh Cikgu Diana yg sedang tersenyum melihat kumpulan kegemaran ramai memasuki kelas.Mungkin peminat kot.

“JADE!!!”Suara cikgu yg digeruni itu telah mematikan segala kedamaian yg ada.Jade masih tidak berpaling dan kaku di posisinya.Belum sempat duduk,namanya telah dilaung kuat.Kyle merenung kelibat Jade yg masih kaku bagai ais itu.

“You’re so rude!I still not finish with you.Come here!”Arahan bergema itu membuatkan perutnya menjadi kecut.Takut dia tak boleh berhadapan dgn kenyataan yg org dipercayai rupa2nya ‘pembelot’ bersama musuhnya.Rasa ingin menangis pun ada.

“Cepat!!”Otak Jade mula berfungsi pantas mencari alasan yg sesuai.

“Cepat!!”

Tiba2 Jade memegang perutnya sambil membongkok sedikit seolah2 menahan sakit.

“Aduhh…Adududuh…Hurt cikgu,hurt…Aduhh..”Jade mula melakonkan wataknya.Edwin yg perasan lakonan itu menahan gelak.Kyle pula menundukkan kepalanya sambil menggeleng.Juhana dan Safira yg tadinya hanya melihat adegan yg berlaku mula panic melihat keadaan Jade yg dianggap kritkal itu.

“Eh?Why?Sakit perut ke?”Cikgu Diana mula menunjukkan sedikit rasa prihatin dan kasihannya.Dlm diam Jade tersenyum menang.

“Ya,cikgu..adududuhh..aduhhh!!Sakit..cikgu!Aduuhhhh!!”Jade menjerit lantang mcm dah nazak pun ada.Juhana dan Safira bertambah cemas.Tetapi kalau mereka lari dari tempat duduk mesti bara api dari Cikgu Diana mula menyala.

‘Bilalah  Cikgu Harimau ni nak beri aku duduk.Dah sakit perut aku ni aku tekan.Takkanlah nak tunggu aku terlentang atas lantai pulak.Haisyhh…’Hati Jade memprotes kuat.

“Ok,ok.You can sit now…You all..”Dia mengacu jari telunjuknya ke arah Kyle,Edwin,John,Danish dan Kevin.

“Sit!”Jade tersenyum menang.Dlm diam,dia mengakui bakat lakonannya yg patut digilap itu.

################################

KRIINNNNNNGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!

Bunyi loceng waktu rehat sudah berbunyi.Murid2 mula berpusu-pusu menuju ke café sekolah.Di tengah-tengah kesibukan ramai itu,Jade menarik tangan Airin dan Wyna bersama-sama keluar dari pintu kelas yg tengah sesak itu.

Tetapi di tengah-tengah kesesakan itu,dia sendiri tidak pasti adakah itu tangan kawan-kawannya atau tidak.Setelah samapi di tempat yg sedikit lapang.Jade menghembus nafas lega.

“Kamu sakit ka?”

“Tada otak ka?”

Jade berpaling pantas.

“AAAARRRGGGHHH!!!”Suara Jade mampu membuatkan semua mata memandang ke arahnya.pegangan tangan dilepaskan sebelum dia berlari menuju ke suatu lorong gelap.Matanya meliar ke sekeliling.Tiada seorang pun disitu.Dia sekali lagi menarik nafas lega.

“Warghh!!Memalukan..kenapalah aku pergi rembat tangan budak2 lelaki india tu.”Jade menghentakkan kepalanya pada dinding bangunan.Tiba2 matanya menangkap kelibat seseorang di sebalik semak tebal.Kakinya gatal ingin mengekori kelibat yg tidak dikenali itu.

Sebuah pondok lama berdiri teguh di tepi sebuah pokok rendang.Jade melangkah perlahan-lahan menuju ke tepi tingakap pondok yg terbuka luas.

‘Aik?Pondok pun ada tingkap.Entah siapalah yg cetek sgt akal pergi buat tingkap kat dalam pondok terlebih mini ni.’Hati Jade berdialog sendiri.

Dia menjengahkan sedikit kepalanya.Tetapi malang,Jade hanya dapat melihat kakinya sahaja.Kerana perasaan ingin tahu,kakinya melangkah lebih cepat menuju ke depan pondok yg terdapat tangga kecil di situ.Pondok itu langsung tiada pintu,tapi kenapa ada tingkap.Pelik.

Susuk tubuh seorang lelaki yg sedang bersandar pada dinding diperhati oleh Jade.Mcm pernah dikenalinya.

‘Siapa mamat ni,ek?Mcm pernah jumpa.Tapi kat mana.’Susuk tubuh itu diperhatikan lagi.Beberapa saat kemudian,otak Jade mula berfungsi.

‘Kyle!!’Dia mula tidak senang duduk.Pantas Jade berlalu dari pondok itu.Tapi belum sempat dia membuka langkah,

“Prakkk!!”Ranting kayu dipijak.Kyle mengangkat mukanya.Dia terpandang suatu kelibat perempuan yg membelakanginya sedang berdiri di luar pondok.

“Jade..”Jade mengetap bibirnya.Mcm mana Kyle boleh mengetahui dirinya dgn sangat pantas.Padahal dia ingin mengecam diri Kyle kena menagambil masa.

“I know that you.”Jade menelan air liurnya.Kenapa hatinya tiba2 berdegup kencang ni?Nak kata berlari,langsung tak.

“Jade…”Suara Kyle yg serak-serak basah itu kedengaran cukup menggoda di pendengaran Jade.Hatinya mula lemah apabila disebut oleh Kyle.Terasa dia mula kalah dalam rayuan Kyle.

“I know that you,Jade.”

“Ya!Aku..”Jade berpaling panats sambil bibirnya diketap geram.Kenapa dia terasa dikalahkan apabila berada di sisi Kyle.Kenapa?Tiba2 muka Jade berubah.Muka Kyle dipandang pelik.Muka Kyle kini kelihatan sedang bersedih.Ada kesedihan di sebalik muka yg dipuja ramai gadis itu.

“Masuklah..”Kyle masih di posisi sama.Mukanya berpaling ke arah tingkap .Kaki Jade teragak-agak ingin menapak masuk.Tetapi,melihat saja muka Kyle yg sayu membuatkan Jade memasuki pondok itu lalu duduk di tepi Kyle.

Perangai Kyle sudah berubah.Dia pendiam.Sangat pendiam sehingga hampir setengah jam mereka berdua tidak bercakap.

“Kenapa kau sedih?”Wajah Kyle pantas memandang Jade yg berpaling melihat ke arah lain.Keluhan Kyle membuatkan Jade memandang Kyle.Kyle dilihat sgt lemah dlm keadaanya sekarang.

“Aku minta maaf coz’ make you like that.Last night.”Kyle berkata lancar.Matanya memandang tajam ke arah Jade.

“Ya,aku maafkan kau.Janganlah tenung aku mcm tu.”Jade sekali lagi memalingkan mukanya.Kyle menggeleng-geleng perlahan seolah-olah menyesali perbuatannya.Suasana sekali lagi sepi.Jade sudah tidak mampu bertahan dgn suasana begitu.Dahlah dia skip kelas.Mampuslah dia kali ni!

Jade tiba2 berpaling pantas ke arah Kyle sambil membetulkan duduknya.

“Ok!What your problem?Aku tengok kau mcm zombie pun ada.Perangai kau peliklah.Tiba2 senyap semacam.”Kyle berpaling ke luar tingkap.

“nothing.”Jawabnya ringkas.

“Fine.Aku pergi dululah kalau mcm tu.Lagipun buat apa aku duduk kat sini kalau org tu buat aku mcm tunggul batu.”Muka Kyle yg pucat dipandang sekilas,sebelum dia bangun untuk beredar.

Tetapi,tangan Jade disentap perlahan.

“Siapa kau sebenarnya?Kenapa kau tiba2 muncul dlm hidup aku?Aku kenal kau ke?”Suara Kyle sudah terhenti setakat itu saja.Jade mengerutkan dahinya.

“Kenapa kau tanya..”Apabila Jade berpaling,genggaman Kyle mula terlerai.Kyle jatuh terbaring di belakang Jade.Matannya membuntang.

“KYLEE!!!”

Magic Life VS Love 4

Posted: 09/09/2011 in ceriteraku

Disebalik senyuman akan ada tangisan,disebalik misi pasti ada misteri

Matahari bersinar terang.Burung2 berkicau riang diiringi tiupan angin sepoi2 sungguh menyamankan.Seorang gadis sedang enak tidur ditutupi selimut.Pintu bilik dikuak besar.

“Vee!!Kau x bgn lagi!Haiyh budak ni..Vee!!Vynn!!Vyna…”Ieylin menjerit kuat.Vyna menggeliat malas sambil menggenyeh matanya.

“Alah kau ni!Awal lagilah..”Vyna menarik selimut sehingga menutupi kepalanya.

“Awal kau kate?!Kepala lutut kau!Dah pukul 9.30 pagi tau!9.30 pagi,bukannnye 1.00 pagi.”Ieylin menjerit geram.

“Alah kau ni..bukannye aku pergi sekolah mcm korang.Drpd aku termenung,baik aku tidur.”Ieylin menggeleng-geleng kepalanya.

“So,bile kau tak pergi sekolah,tak belajar,tak buat apa2..ingat senang2 je kitorang nak biar kau  mcm tu je.Amboi..senang hidup kau.”Ieylin bercekak pinggang.

“Meaning??”Vyna sudah bangun drpd tidur walaupun masih tidak sedar sepenuhnya.Dia bangun pun sbb tak tahan dgn leteran kawannya itu.

“The meaning is..aku dan Qesha dah pilih sebuah sekolah baru untuk kau.”Ieylin membalas pantas.Mata Vyna direnung tajam.

“What?!!Gile kau.Takkan kau tak tahu,setiap kali aku pergi sekolah mesti ade suatu bencana yg berlaku pade org sekeliling aku.”Vyna menjeling.Dia bangun pantas dari katil dan terus menapak menuju ke dlm bilik air.

“So?Kau nak jadikan tu semua sebagai alasan kau tak  nak pergi sekolah.”

“Alasan kau kate?!Kau ingat aku sengaje tak pergi sekolah.Kalau ikut hati aku ni,dah lame aku nak hidup mcm gadis2 lain.Seronok bersuka ria,belajar dgn tenang,bahagia bersama keluarga mereka.Tapi aku..”Vyna berpaling dan terus menapak.

“Vee!Aku tak nak kau hidup seorang diri mcm ni.Aku nak kau teruskan hidup kau mcm biasa.Jgn dgr apa yg mereka kata pada kau.Sampai bila kau nak duduk kat kawasan ni je?Sekurang-kurangya,bila kau meneruskan pembelajaran,bila kau dah boleh masuk universiti,kau ada peluang nak mulakan hidup baru.”

“Aku takde kawan!”Vyna menjerit lantang.Terdengar esakkannya yg memenuhi ruang bilik itu.

“Habis,aku dgn Qesha bukan kawan kau?”Suasana senyap.

Sunyi.

Sepi.

Ieylin mendekati Vyna yg masih teresak itu.Dipeluknya Vyna bagi meringankan beban yg ditanggung kawannya itu selama ini.Rahsia yg disimpan kemas  kini terhurai kembali.

“Dahlah,Vee.Lupakan semua tu.Kalau betul kau nak mulakan hidup baru,kau mesti cuba kawal semua tu.Jgn berputus asa mcm ni.OK?Sekarang..”Ieylin menolak Vyna ke dlm bilik air, “Kau pergi mandi.Kitorang  tunggu kat luar .Cepat sikit!”Ieylin tersenyum nipis.Air mata mengalir di pipi Vyna diseka perlahan.Vyna hanya menurut sebelum pintu bilik air di kunci dari dlm.Keluhan terlepas jua.

##############################################

Kereta berwarna pink hitam itu meluncur laju membelah kesunyian. “Apa?Kau baru nak cari sekolah untuk aku?Ingatkan dah selesai semuanya.Tadi beria-ria suruh aku ikut.Tup2..mcm ni pulak jadinya.”Vyna mula membebel enak dari seat belakang.Tapi senyuman dari bibir kedua-dua sahabatnya masih terukir.

“Hah!Ni apesal sengih2 ni?Korang buat surgery mulut ke?”

“Kitorang sebenarnya dah pilih sekolah untuk kau.Tapi…tempat tu je tak cari lagi.”Qesha yg sedang memandu sempat bercerita.

“Are you sure ni tempatnya?Sunyi semacam je aku tgk.Kau tgk pelan sekolah atau pelan rumah hantu ni?Meremang bulu roma aku.Cuba kau tgk suasana luar tu.Dgn bangunannya yg tunggu masa nak runtuh dahlah mcm rumah…”

“Hah!Mulut tu jgn nak jadi masin.Kau sebut je Empunya-Nama  tu,aku yg first campak kau masuk dlm rumah tu.Nak?!”Ieyla merenung tajam dari cermin hadapan.

“Siape suruh kau beriya-iya nak hantar aku kat sekolah suasana pelik mcm ni.Bukan salah aku kalau tiba2 Empunya-Nama tu tergayang-gayang kat depan cermin kereta.Kalau tergayang-gayang boleh tahan lagi..Tapi,kalau dia cekik korang aku terus pecut lari campak korang kat tepi jalan pun dah cukup.Bernas tak idea aku?!”Vyna tersenyum bangga.Lubang hidung 100 inci sedia terbuka.

“Wah!!Bernas gila.Rasa mcm nak korek je otak kau letak kat kat dlm kepala lembu,lagi berguna.”

“Shhhh!!!!!!!!”Air liur mula mengecit ke seluruh pelusuk kereta akibat semburan mulut Qesha.

“Kenapa2?”Suara diperlahankan.Qesha menunjuk ke arah depan.Mulut Ieyla dan Vyna sudah terlopong.

“Mcm mana tiba2 ada jalan raya mati kat sini?Bukan ke tadi kita lalu kat laluan hutan bukan jalan raya.Kau lalu kat mana pulak ni,Qesha!”Ieyra terjerit kecil.

“Aku pun tak tahu.Tapi tadi aku tengok ada jalan.Aku ingatkan bolehlah kita tembus terus kat lebuhraya.”Ketiga-tiga sahabat keluar dari kereta.Takkanlah nak teruskan perjalanan kalau dah terang-terangan kat depan tu ada laut.Tapi yang pelik mcm mana jalan tu tak boleh siap.

“Malas betulah Jabatan Kerja Raya kan?!Jalan pun setakat ni je.Baik tak payah buat terus.”Qesha mengomel sambil terus bercekak pinggang.Angin laut menderu kuat.Toleh belakang nampak hutan gelap.Tegak bulu roma.Toleh depan nampak laut dan jalan raya tiga suku.Takkan nak berenang kot.

“Weyh!”Vyna tiba2 memuncungkan mulutnya ke arah sesuatu.Qesha dan Ieyla baru terperasan di hujung jalan itu itu ada sebuah pokok aneh.Suasana yg makin gelap itu menyebabkan pokok itu kelihatan lebih menakutkan.

Vyna menapak berani menuju ke arah pokok itu.

“Vynn!!Gila kau.Dah kena sampuk ke!”Jeritan dari Ieyla tidak mampu menghalang  langkah Vyna yg makin mendekati benda aneh yg berada di depan mereka itu.Akhirnya,Ieyla dan Qesha hanya mampu menuruti langkah Vyna perlahan-lahan.

Setelah ketiga-tiga mereka sampai di depan pokok itu.Perkara pertama yg ditanya  oleh Vyna ialah

“Kau dgr tak pokok ni panggil aku tadi?”Qeshadan Ieyla berpandangan sesama sendiri.

“Weyh,Vynn!Kau jangan nak buat aku terkencing kat sini.”

“Betul tu.Menakutkanlah kau ni.Bulu roma aku dari tadi lagi menegak.Dah mcm duri landak pun ada.Jomlah patah balik.Aku dah tak sedap  hati ni.Esok2lah kita cari sekolah kau ya?!”

Tetapi belum sempat  Ieyla mahu berpatah balik ,tiba2 ketiga2 mereka terasa ditarik memasuki suatu cahaya terang yg tiba2 muncul.Suasana yg tadinya gelap kini hanya diterangi cahaya kuning yg bersinar terang itu.Mereka hilang dlm cahaya aneh itu.Hilang tanpa dapat dikesan.